ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
&
ΕΙΔΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
Δ/νση: Ειδικ. Δημοτ. Σχολ. Κομοτηνής
e-mail: syllogoseepevpamth@gmail.com
Δ/νση: Ειδικ. Δημοτ. Σχολ. Κομοτηνής
e-mail: syllogoseepevpamth@gmail.com
Κομοτηνή, 08 – 04 – 2020
Αρ. Πρωτ.: 18
Αρ. Πρωτ.: 18
ΠΡΟΣ:
1. ΜΕΛΗ ΕΕΠ ΕΒΠ ΑΜΘ
2. ΠΟΣΕΕΠΕΑ
3. ΙΜΕΓΕΕ
1. ΜΕΛΗ ΕΕΠ ΕΒΠ ΑΜΘ
2. ΠΟΣΕΕΠΕΑ
3. ΙΜΕΓΕΕ
Θέμα: <<Αναφορά προβλημάτων και κατάθεση προτάσεων για την εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/γονέων από μέλη ΕΕΠ ΕΒΠ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης>>
Έπειτα από κάλεσμα της ΠΟΣΕEΠΕΑ για επικοινωνία των περιφερειακών Συλλόγων των ανησυχιών, ερωτημάτων και προβλημάτων που αντιμετωπίζουν συνάδελφοι ΕΕΠ- ΕΒΠ, όσον αφορά την εφαρμογή της εξ' αποστάσεως υποστήριξης- εκπαίδευσης αλλά και στο πλαίσιο του ηθικού μας χρέους ως Δ.Σ. απέναντι σε όλα τα μέλη του Συλλόγου μας, προβήκαμε σε έναν ανοιχτό διάλογο με τα μέλη μας και συλλέξαμε τους προβληματισμούς τους, τις ανησυχίες τους και τις προτάσεις τους σε αυτό το κομβικό σημείο που λέγεται εξ΄ αποστάσεως Υποστήριξη. Παρακάτω παρατίθενται τα βασικότερα κοινά προβλήματα καθώς και κάποιοι τρόποι επίλυσής τους.
Τα βασικότερα προβλήματα των μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ συνοψίζονται ως εξής:
• Απουσία υλικοτεχνικών υποδομών (υπολογιστές – διαδίκτυο - εκτυπωτές) από πάρα πολλούς εξυπηρετούμενους (μαθητές – γονείς).
• Αδυναμία χρησιμοποίησης ηλεκτρονικών μέσων από όλους, καθώς δεν είναι όλοι εξοικειωμένοι με την χρήση της τεχνολογίας (τεχνολογικά αναλφάβητος πληθυσμός).
• Μη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, όταν γίνεται χρήση προσωπικών μέσων επικοινωνίας (τηλέφωνο, προσωπικό email).
• Φόβος πως η χρήση των προσωπικών μέσων επικοινωνίας έρχεται εκ διαμέτρου αντίθετη με τη δεοντολογία αρκετών ειδικοτήτων.
• Μη τήρηση απορρήτου στις περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται άλλα μέσα, πέραν της δια ζώσης επικοινωνίας (τηλέφωνο, Viber).
• Απουσία ή ύπαρξη ελλιπούς συνεργασίας μεταξύ Εκπαιδευτικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού / Βοηθητικού Προσωπικού.
• Αδυναμία παρέμβασης με τη μορφή της σύγχρονης/ασύγχρονης εκπαίδευσης σε μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους (ειδικά όταν μιλάμε για περιπτώσεις με αρκετές δυσκολίες ή/και αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης).
• Αδυναμία ανάθεσης ρόλου ΄΄Ειδικού΄΄ στους γονείς, για τους μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, καθώς δεν γίνεται να υποκατασταθεί ο Ειδικός από τους γονείς. Ο ρόλος των γονέων οφείλει να είναι υποστηρικτικός σε μια δια ζώσης θεραπεία/παρέμβαση.
• Απουσία κοινής γραμμής από την μεριά των Διευθυντών των Σχολικών μονάδων απέναντι στα μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ και πολλά περιστατικά απαξίωσης της οντότητάς τους ως ειδικότητες χρήσιμες στην εξ΄ αποστάσεως υποστήριξη.
Προτάσεις Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Β.Π. έπειτα από καταθέσεις απόψεων των μελών:
• (όπως προτάθηκε και στην επιστολή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ) να δοθεί ελευθερία στο ΕΕΠ-ΕΒΠ ως προς τους τρόπους υποστήριξης των μαθητών τους, καθώς σε πολλούς μαθητές ειδικών σχολείων, η χρήση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και υποστήριξης, έτσι όπως ορίζεται στην εγκύκλιο, είναι αδόκιμη.
Πιο συγκεκριμένα:
• Να δημιουργηθούν blogs στα σχολεία που να είναι πιο εύκολα προσβάσιμα από παιδιά/γονείς με δυνατότητα χρήσης συνδέσμων που να παραπέμπουν σε χρήσιμο οπτικοακουστικό υλικό.
• Να δοθεί η δυνατότητα οι συνάδελφοι, να επικοινωνούν μέσω e mail-skype με κάποιους γονείς/παιδιά.
• Να δίνεται η λίστα των τηλεφώνων των γονέων στους συναδέλφους και να φροντίζουν να επικοινωνούν εξατομικευμένα μαζί τους. Όποιος συνάδελφος δεν έχει επαρκή χρόνο ομιλίας από το κινητό του (πάντα με απόκρυψη) ή από το σταθερό του (και εδώ υπάρχει δυνατότητα απόκρυψης ανάλογα τον πάροχο), να μπορεί να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο του σχολείου, ή της Διεύθυνσης εκπαίδευσης που υπάγεται. Πρέπει να προβλεφθεί δεύτερη τηλεφωνική γραμμή για τους συναδέλφους ΕΕΠ/ΕΒΠ ή ένα κινητό τηλέφωνο χρεωμένο στις σχολικές μονάδες, ώστε να παρέχεται ιδιωτικότητα της υποστήριξης.
• Να επιτραπεί η δυνατότητα επικοινωνίας των παιδιών και των γονέων τους μέσω κοινωνικών δικτύων πάντα υπό προϋποθέσεις, ειδικά σαν έσχατη λύση όταν δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα και με δικλείδες ασφαλείας (Να μπορούν παράδειγμα κάποια μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ να δημιουργούν δεύτερο λογαριασμό facebook δίνοντας το προσωπικό τους e mail (γιατί όχι ακόμα και αυτό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου), για χρήση αυστηρά και μόνο κλήσεων προς γονείς.
• Να δίνεται η δυνατότητα σε συναδέλφους αναπληρωτές ή όχι που το επιθυμούν να κάνουν χρήση του δικτύου ή της υλικοτεχνικής υποδομής στο σχολείοπου υπάγονται εάν δεν διαθέτουν επαρκή πρόσβαση στο διαδίκτυο ή άλλα μέσα (ηλεκτρονικό υπολογιστή/tablet/εκτυπωτή/σκάνερ κλπ). Σε κάθε περίπτωση θα ήταν πολύ χρήσιμη μια πρόβλεψη συνεργασίας των σχολείων με τις Διευθύνσεις Πρωτοβ/θμιας-Δευτερ/θμιας εκπαίδευσης, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις εκπαίδευσης ακόμα και τους Δήμους για να διευκολύνουν συναδέλφους που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στις αυξημένες ανάγκες που επιβάλει η εξ’ αποστάσεως υποστήριξη όπως προτείνεται από το Υπουργείο.
• Να δοθεί βήμα στους γονείς των παιδιών για το πως επιθυμούν αυτοί να συνεργαστούν στην εξ΄ αποστάσεως υποστήριξη των παιδιών τους. Όλες οι οικογένειες αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα και ειδικά σε σχέση με την ειδική αγωγή οι δυσκολίες κάθε παιδιού διαφέρουν.
• Να προβλεφθεί δικτύωση των οικογενειών με τους κατάλληλους φορείς προκειμένου να έχουν την ανάλογη με το αίτημά τους εξειδικευμένη υποστήριξη.
• Καταγραφή των μαθητών που έχουν αποκλειστεί από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, των λόγων που έχει συμβεί αυτό, και διατύπωση προτάσεων και ενεργειών προκειμένου να αρθούν αυτά τα εμπόδια ή έστω να εξομαλυνθούν οι δυσκολίες. Συγκέντρωση των στοιχείων και αξιοποίησή τους σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της εκπαίδευσης.
• Κάλεσμα για συγκέντρωση του υλικού και των πρακτικών που εφαρμόζονται και πιθανώς είναι ιδιαίτερα πρωτότυπες και καινοτόμες αυτό το διάστημα σε συνεργασία με τα ΚΕΣΥ και το αντίστοιχο προσωπικό που εργάζεται εκεί προκειμένου να δημιουργηθεί μια μήτρα καλών πρακτικών και να μπορούν αυτές οι πρακτικές να διαχέονται ανά την επικράτεια από τις διάφορες εκπαιδευτικές δομές- πλαίσια.
• Παροχή οργανωμένης και τακτικής εποπτείας στους επαγγελματίες της εκπαίδευσης που παρέχουν υποστηρικτικό και συμβουλευτικό έργο αυτή την περίοδο
• Όλα τα παραπάνω πρέπει να προβλεφθούν, να συνυπολογιστούν και να πάρουν τη μορφή επίσημου πρωτόκολλου ειδικά για τα μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ και να υποστηριχθούν και από το Υπουργείο, ώστε να μην έγκειται στην καλή θέληση ή υποκειμενική αντίληψη του εκάστοτε Διευθυντή το πως θα «χτιστεί» η υποστήριξη.
Με εκτίμηση
Τα βασικότερα προβλήματα των μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ συνοψίζονται ως εξής:
• Απουσία υλικοτεχνικών υποδομών (υπολογιστές – διαδίκτυο - εκτυπωτές) από πάρα πολλούς εξυπηρετούμενους (μαθητές – γονείς).
• Αδυναμία χρησιμοποίησης ηλεκτρονικών μέσων από όλους, καθώς δεν είναι όλοι εξοικειωμένοι με την χρήση της τεχνολογίας (τεχνολογικά αναλφάβητος πληθυσμός).
• Μη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, όταν γίνεται χρήση προσωπικών μέσων επικοινωνίας (τηλέφωνο, προσωπικό email).
• Φόβος πως η χρήση των προσωπικών μέσων επικοινωνίας έρχεται εκ διαμέτρου αντίθετη με τη δεοντολογία αρκετών ειδικοτήτων.
• Μη τήρηση απορρήτου στις περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται άλλα μέσα, πέραν της δια ζώσης επικοινωνίας (τηλέφωνο, Viber).
• Απουσία ή ύπαρξη ελλιπούς συνεργασίας μεταξύ Εκπαιδευτικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού / Βοηθητικού Προσωπικού.
• Αδυναμία παρέμβασης με τη μορφή της σύγχρονης/ασύγχρονης εκπαίδευσης σε μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους (ειδικά όταν μιλάμε για περιπτώσεις με αρκετές δυσκολίες ή/και αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης).
• Αδυναμία ανάθεσης ρόλου ΄΄Ειδικού΄΄ στους γονείς, για τους μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, καθώς δεν γίνεται να υποκατασταθεί ο Ειδικός από τους γονείς. Ο ρόλος των γονέων οφείλει να είναι υποστηρικτικός σε μια δια ζώσης θεραπεία/παρέμβαση.
• Απουσία κοινής γραμμής από την μεριά των Διευθυντών των Σχολικών μονάδων απέναντι στα μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ και πολλά περιστατικά απαξίωσης της οντότητάς τους ως ειδικότητες χρήσιμες στην εξ΄ αποστάσεως υποστήριξη.
Προτάσεις Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Β.Π. έπειτα από καταθέσεις απόψεων των μελών:
• (όπως προτάθηκε και στην επιστολή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ) να δοθεί ελευθερία στο ΕΕΠ-ΕΒΠ ως προς τους τρόπους υποστήριξης των μαθητών τους, καθώς σε πολλούς μαθητές ειδικών σχολείων, η χρήση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και υποστήριξης, έτσι όπως ορίζεται στην εγκύκλιο, είναι αδόκιμη.
Πιο συγκεκριμένα:
• Να δημιουργηθούν blogs στα σχολεία που να είναι πιο εύκολα προσβάσιμα από παιδιά/γονείς με δυνατότητα χρήσης συνδέσμων που να παραπέμπουν σε χρήσιμο οπτικοακουστικό υλικό.
• Να δοθεί η δυνατότητα οι συνάδελφοι, να επικοινωνούν μέσω e mail-skype με κάποιους γονείς/παιδιά.
• Να δίνεται η λίστα των τηλεφώνων των γονέων στους συναδέλφους και να φροντίζουν να επικοινωνούν εξατομικευμένα μαζί τους. Όποιος συνάδελφος δεν έχει επαρκή χρόνο ομιλίας από το κινητό του (πάντα με απόκρυψη) ή από το σταθερό του (και εδώ υπάρχει δυνατότητα απόκρυψης ανάλογα τον πάροχο), να μπορεί να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο του σχολείου, ή της Διεύθυνσης εκπαίδευσης που υπάγεται. Πρέπει να προβλεφθεί δεύτερη τηλεφωνική γραμμή για τους συναδέλφους ΕΕΠ/ΕΒΠ ή ένα κινητό τηλέφωνο χρεωμένο στις σχολικές μονάδες, ώστε να παρέχεται ιδιωτικότητα της υποστήριξης.
• Να επιτραπεί η δυνατότητα επικοινωνίας των παιδιών και των γονέων τους μέσω κοινωνικών δικτύων πάντα υπό προϋποθέσεις, ειδικά σαν έσχατη λύση όταν δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα και με δικλείδες ασφαλείας (Να μπορούν παράδειγμα κάποια μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ να δημιουργούν δεύτερο λογαριασμό facebook δίνοντας το προσωπικό τους e mail (γιατί όχι ακόμα και αυτό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου), για χρήση αυστηρά και μόνο κλήσεων προς γονείς.
• Να δίνεται η δυνατότητα σε συναδέλφους αναπληρωτές ή όχι που το επιθυμούν να κάνουν χρήση του δικτύου ή της υλικοτεχνικής υποδομής στο σχολείοπου υπάγονται εάν δεν διαθέτουν επαρκή πρόσβαση στο διαδίκτυο ή άλλα μέσα (ηλεκτρονικό υπολογιστή/tablet/εκτυπωτή/σκάνερ κλπ). Σε κάθε περίπτωση θα ήταν πολύ χρήσιμη μια πρόβλεψη συνεργασίας των σχολείων με τις Διευθύνσεις Πρωτοβ/θμιας-Δευτερ/θμιας εκπαίδευσης, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις εκπαίδευσης ακόμα και τους Δήμους για να διευκολύνουν συναδέλφους που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στις αυξημένες ανάγκες που επιβάλει η εξ’ αποστάσεως υποστήριξη όπως προτείνεται από το Υπουργείο.
• Να δοθεί βήμα στους γονείς των παιδιών για το πως επιθυμούν αυτοί να συνεργαστούν στην εξ΄ αποστάσεως υποστήριξη των παιδιών τους. Όλες οι οικογένειες αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα και ειδικά σε σχέση με την ειδική αγωγή οι δυσκολίες κάθε παιδιού διαφέρουν.
• Να προβλεφθεί δικτύωση των οικογενειών με τους κατάλληλους φορείς προκειμένου να έχουν την ανάλογη με το αίτημά τους εξειδικευμένη υποστήριξη.
• Καταγραφή των μαθητών που έχουν αποκλειστεί από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, των λόγων που έχει συμβεί αυτό, και διατύπωση προτάσεων και ενεργειών προκειμένου να αρθούν αυτά τα εμπόδια ή έστω να εξομαλυνθούν οι δυσκολίες. Συγκέντρωση των στοιχείων και αξιοποίησή τους σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της εκπαίδευσης.
• Κάλεσμα για συγκέντρωση του υλικού και των πρακτικών που εφαρμόζονται και πιθανώς είναι ιδιαίτερα πρωτότυπες και καινοτόμες αυτό το διάστημα σε συνεργασία με τα ΚΕΣΥ και το αντίστοιχο προσωπικό που εργάζεται εκεί προκειμένου να δημιουργηθεί μια μήτρα καλών πρακτικών και να μπορούν αυτές οι πρακτικές να διαχέονται ανά την επικράτεια από τις διάφορες εκπαιδευτικές δομές- πλαίσια.
• Παροχή οργανωμένης και τακτικής εποπτείας στους επαγγελματίες της εκπαίδευσης που παρέχουν υποστηρικτικό και συμβουλευτικό έργο αυτή την περίοδο
• Όλα τα παραπάνω πρέπει να προβλεφθούν, να συνυπολογιστούν και να πάρουν τη μορφή επίσημου πρωτόκολλου ειδικά για τα μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ και να υποστηριχθούν και από το Υπουργείο, ώστε να μην έγκειται στην καλή θέληση ή υποκειμενική αντίληψη του εκάστοτε Διευθυντή το πως θα «χτιστεί» η υποστήριξη.
Με εκτίμηση
το Δ.Σ. Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Β.Π.Α.Μ.Θ
Η Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Παπαδοπούλου Χρυσούλα Γεωργιάδου Σαββατούλα