Ως αιρετή του ΑΠΥΣΔΕ Αττικής συμμετέχω στο Περιφερειακό Συμβούλιο Επιλογής των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής. Με δεδομένη την στήριξη των εκπαιδευτικών της Αττικής που με τιμούν με την ψήφο τους οφείλω να είμαι ουσία και πράξη αιρετή όλων των συναδέλφων.
Οι αιρετοί έχουμε ξεχωριστή ευθύνη κάθε φορά που κάποιος συνάδελφος εμπλέκεται σε διαδικασίες κρίσης και επιλογής όπως αυτή των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου κ,λ.π. Η αγωνία για την κρίση μας είναι πολύ μεγάλη. Οι συνάδελφοι θέλουν και απαιτούν να κριθούν καθαρά και δίκαια.
Μελετώντας την υπουργική απόφαση Φ.351.1/5/102172/Ε3 σε όλες τις εκφάνσεις της, δεν μπορώ παρά να εκφράσω διαπιστώσεις και προβληματισμούς οι οποίοι προέρχονται από τις ασάφειες και τα κενά που διαπιστώνονται κατά την εφαρμογή στην πράξη της ανωτέρω υπουργικής απόφασης
Διευκρινήσεις σε ερωτήματα, που προέκυψαν από αυτές τις ασάφειες και τα κενά, ετέθησαν προς την Γενική Διεύθυνση Εκπαιδευτικού Προσωπικού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης του Υ.Π.Π.Ε.Θ
Κάποιες διευκρινήσεις εδόθησαν , πολλά όμως από τα ερωτήματα που ετέθησαν παρέμειναν αναπάντητα . Άμεσο αποτέλεσμα αυτού ήταν το κάθε Συμβούλιο Επιλογής ανά την Ελλάδα να αποφασίζει κατά βούληση, έτσι ώστε να μην υπάρχει ενιαίος τρόπος αντιμετώπισης και επίλυσης των κατά περίπτωση εμφανιζόμενων προβλημάτων .
Επίσης ασάφεια προκύπτει από την διατύπωση της υπουργικής απόφασης Φ.351.1/5/102172/Ε3, σχετικά με τον τρόπο που μπορεί να εμπλακούν οι αρμόδιοι διοικητικοί υπάλληλοι (τμήμα Γ ΄των Περιφερειακών Διευθύνσεων), στη διαδικασία επιλογής των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου. Πουθενά στα άρθρα 3, και 4 δεν γίνεται λόγος για διοικητική υποστήριξη στη διαδικασία επιλογής και κατά συνέπεια για τον έλεγχο των φακέλων και την μοριοδότηση των υποψηφίων Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου. Απεναντίας η υπουργική απόφαση καθιστά αποκλειστικό υπεύθυνο για όλες αυτές τις διαδικασίες το Συμβούλιο Επιλογής (άρθρα 3και 4).
Για τον λόγο αυτό, στη συνεδρίαση για την κατάρτιση των αρχικών πινάκων όσων υποψηφίων δύνανται να συμμετάσχουν στην επιλογή, κατέθεσα ένσταση σχετικά με την ορθότητα της διαδικασίας.
Μεγάλο πρόβλημα επίσης δημιουργείται από τις πολύ σφιχτές ημερομηνίες στο χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας επιλογής Συντονιστών Εκπαιδευτικού έργου. Ειδικότερα για την Περιφέρεια της Αττικής, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που είχαν υποβάλει αίτηση ανέρχονταν στους 590. Στη διαδικασία έγιναν δεκτοί 467, με πιθανότητα να αυξηθεί κατά τι λόγω αποδοχής κάποιων ενστάσεων (ως συνήθως). Άρα οι προβλέψεις για ολοκλήρωση των διαδικασιών μέσα στον Αύγουστο, είναι εντελώς ανεδαφικές.
Με δεδομένο ότι, μια συνέντευξη δεν μπορεί να διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα, γιατί διαφορετικά θα είναι παρωδία,, γίνεται σαφές πως σε καθημερινή βάση ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα περνούν συνέντευξη δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος των 15.
Αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθούν 38 εργάσιμες ημέρες τουλάχιστον για την ολοκλήρωση των συνεντεύξεων, εν μέσω θέρους (ημέρα έναρξης 2 Αυγούστου). Είναι σαφές ότι εφόσον υπάρξουν ουσιαστικές διαδικασίες συνέντευξης, η ολοκλήρωση τους είναι αδύνατη πριν τον Σεπτέμβριο και την έναρξη των μαθημάτων.
Αυτονόητο είναι επίσης ότι μεγιστοποιείται ο κίνδυνος να υπάρξουν σωρεία λαθών εξαιτίας της πίεσης που ασκείται, για την απαρέγκλιτη εφαρμογή του πέραν κάθε λογικής χρονοδιαγράμματος. Η κόπωση και η βιασύνη είναι ανασταλτικοί παράγοντες για ουσιαστική εκτέλεση των εργασιών που απαιτούνται, ειδικά στις Περιφερειακές διευθύνσεις που καλούνται να ελέγξουν και να μοριοδοτήσουν τεράστιο αριθμό φακέλων υποψηφίων.
Τέλος πρέπει να τονιστεί πως ο χρόνος που δόθηκε στους υποψήφιους για την προετοιμασία των φακέλων ήταν ελάχιστος . Η χρονική περίοδος δε για την προετοιμασία των φακέλων συνέπιπτε με την διεξαγωγή των Πανελληνίων Εξετάσεων , (πολλοί από τους υποψήφιους ήταν στα βαθμολογικά κέντρα ,είτε ως πρόεδροι , είτε ως βαθμολογητές). Κάτω από τέτοια πίεση και άγχος, αρκετοί ήταν αυτοί που δεν μπόρεσαν να προετοιμάσουν με ηρεμία τον φάκελό τους και οι φάκελοι τους εμφανίζουν τυπικές ελλείψεις.
Η επιλογή των ικανότερων ως Συντονιστών εκπαιδευτικού έργου όπως και κάθε άλλη επιλογή Στελεχών της εκπαίδευσης αποτελεί κατά την άποψή μου καθοριστικό γεγονός για μια επιτυχημένη υλοποίηση των στόχων του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Δυστυχώς, κυβέρνηση και πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία των διαδικασιών αυτών τόσο για την εκπαίδευση όσο και για τους ίδιους τους υποψηφίους.
Στο βαθμό ευθύνης που μου αναλογεί δηλώνω ότι θα προστατέψω τις διαδικασίες αυτές από οποιαδήποτε αυθαιρεσία της Διοίκησης όσο και κάθε προσπάθεια για την κομματική τους λαφυραγώγηση.
Σκανδάλη Κατερίνα, Αιρετή ΑΠΥΣΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ με τη ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε.
ΠΗΓΗ: https://www.esos.gr/