Πέμπτη 21 Ιουνίου 2018

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΚΛΕ ΝΠΔΔ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΚΛΕ ΝΠΔΔ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΚΛΕ) ΝΠΔΔ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Με αφορμή τα τραγικά περιστατικά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα και αφορούν το ευαίσθητο ζήτημα της παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης, καθώς και όλων εκείνων των περιπτώσεων  που δεν δημοσιοποιήθηκαν ποτέ, ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΝΠΔΔ) για μια ακόμη φορά καταγγέλλει τη χρόνια ανεπάρκεια του Ελληνικού Κράτους να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο και θεσμικά κατοχυρωμένο σύστημα παιδικής προστασίας.
Οι κοινωνικοί λειτουργοί όλα αυτά τα χρόνια επωμίζονται επάξια το βάρος της προστασίας κάθε παιδιού που βρίσκεται σε κίνδυνο, έχοντας πλήρη συνείδηση για το τι συνιστά βέλτιστο συμφέρον για το παιδί  φωνάζοντας σε αυτιά που «κωφεύουν» ότι χρειάζεται να υπάρξει διεπιστημονικότητα, πρωτόκολλα και εξατομικευμένα σχέδια θεραπευτικών παρεμβάσεων.
Ίσως δεν είναι ευρέως γνωστό ότι ο Ν.2447/1996 δίνει τη δυνατότητα να συσταθούν οργανωμένες και διεπιστημονικά στελεχωμένες Κοινωνικές Υπηρεσίες στα Πρωτοδικεία της χώρας, οι οποίες θα μπορούσαν να συνδράμουν και να στηρίξουν το κοινωνικό έργο της προστασίας του παιδιού και της Εισαγγελίας και ότι αναιτιολόγητα δεν έχουν λειτουργήσει ως σήμερα.
Παράλληλα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην πλειοψηφία της, δεν θέτει στις άμεσες προτεραιότητές της τη σύσταση και την επαρκή στελέχωση των Κοινωνικών Υπηρεσιών της, με αποτέλεσμα οι εισαγγελικές εντολές για διενέργεια έρευνας συνθηκών διαβίωσης ανηλίκου να διαβιβάζονται σε υποστελεχωμένες ή ακόμα και ανύπαρκτες Κοινωνικές Υπηρεσίες. Η ανάθεση δε καθηκόντων παιδικής προστασίας σε κοινωνικούς λειτουργούς που έχουν προσληφθεί σε άλλα προγράμματα υποστήριξης ευπαθών ομάδων (όπως πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» ή Κέντρα Κοινότητας, κ.α) ή σε όσους απασχολούνται σε φορείς που δεν έχουν την αρμοδιότητα της παιδικής προστασίας, διαιωνίζει το πρόβλημα, δεν αφήνει να φανούν οι πραγματικές ανάγκες και ελλείψεις και εντέλει δεν προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την εποπτεία και την υποστήριξη οικογενειών σε κίνδυνο/ ή σε ανάγκη το οποίο θα είναι σε θέση να δράσει προληπτικά και υποστηρικτικά προς το παιδί.
Από το σχολικό πλαίσιο δε απουσιάζει η οργανωμένη και ενταγμένη ,στη λειτουργία της σχολικής μονάδας κοινωνική υπηρεσία, η οποία θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στην έγκαιρη ανίχνευση περιστατικών κακοποίησης – παραμέλησης παιδιών και εφήβων.
Επομένως, η μέχρι τώρα αποσπασματική αντιμετώπιση των περιπτώσεων κακοποίησης - παραμέλησης και η κατακερματισμένη κρατική αρμοδιότητα της προστασίας του παιδιού αφήνουν έκθετες τις παιδικές ψυχές και έρμαιες μιας δευτερογενούς συστημικής κακοποίησης.
Οι εξειδικευμένες και μεταβατικές δομές – προγράμματα για τις περιπτώσεις της άμεσης και κατεπείγουσας απομάκρυνσης του παιδιού από το οικογενειακό περιβάλλον κρίνονται, πλέον πιο αναγκαίες από ποτέ. Ο θεσμός της επαγγελματικής αναδοχής που θεσπίστηκε πρόσφατα θα μπορούσε να καλύψει εν πολλοίς το κενό αυτό και να αποτρέψει την συχνά χρησιμοποιούμενη “λύση” της νοσηλείας / φιλοξενίας στα νοσοκομεία Παίδων.
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΝΔΠΠ) μέσα από συνεχείς παρεμβάσεις έχει δηλώσει και δηλώνει για μια ακόμη φορά τη διαθεσιμότητά του να συνεργαστεί σε θεσμικό επίπεδο με τους συναρμόδιους φορείς στην κατεύθυνση της άμεσης θέσπισης και λειτουργίας ενός ολοκληρωμένου συστήματος προστασίας του παιδιού, που θα εκτείνεται από την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του ευρύτερου κοινού μέχρι την πρόληψη και αντιμετώπιση των περιστατικών παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης, την υποστήριξη και ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου με οδηγό τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.