Αθήνα 29/11/2020
Αρ. Πρωτ.: 58
Προς:
- Γενική
Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας
-Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας Υπουργείου Υγείας
Κοινοποίηση:
-
Κα.
Γκίκα, Γενική Γραμματέα ΥΠΑΙΘ, επιχειρησιακή υπεύθυνη του Υπ. Παιδείας για το Covid- 19
Θέμα: «Έκκληση της
Ομοσπονδίας για ανάληψη αποφάσεων και ενεργειών από τους αρμόδιους φορείς για την
προστασία των εργαζόμενων και μαθητών των Ειδικών σχολείων ανά περιοχή »
Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, τα μέλη της που ανήκουν στους κλάδους
του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού – Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού και
εργάζονται στα Ειδικά σχολεία, εδώ και
δυόμιση εβδομάδες, έχουμε γνωστοποιήσει με συνεχείς εκκλήσεις τις
δυσλειτουργίες και τα μέτρα που πρέπει
να ληφθούν για τα ανοιχτά Ειδικά Σχολεία καθώς και το αίτημα της Ομοσπονδίας να
επανεξεταστεί η λειτουργία των ειδικών σχολείων στις περιοχές που πλήττονται
από τον Covid-19, όπως η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα κ.α.
Μέχρι
σήμερα δεν έχουμε λάβει κάποια απάντηση
από το Υπουργείο Παιδείας και το ΕΟΔΥ. Το μόνο μέτρο που έχει ληφθεί είναι ότι
στα εν λόγω σχολεία δεν ισχύει καθολικά
η χρήση μάσκας για τους μαθητές. Αντίθετα
σε δομές του Υπουργείου Εργασίας ΚΔΑΠ μεΑ και ΚΔΗΦ εφαρμόζονται πρόσθετα μέτρα
και διενεργούνται τακτικά τεστ.
Περιγράφοντας
την κατάσταση στην περιοχή της
Μακεδονίας, ως παράδειγμα, διαπιστώνουμε
ότι από τις 84 Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της
Κεντρικής Μακεδονίας, μέχρι τώρα έχουν
τεθεί σε αναστολή 26 εκτοξεύοντας το ποσοστό των σχολείων που έχουν κλείσει
λόγω κρουσμάτων στο 30%, γεγονός που αποδεικνύει το υψηλό ποσοστό διασποράς του ιού καθώς και
της επικινδυνότητας. Μάλιστα ακόμα και τα Ειδικά Σχολεία που αναστέλλουν τη λειτουργία τους,
όταν παρέλθει το χρονικό διάστημα και επαναλειτουργήσουν, έχουν και πάλι
κρούσματα.
Η
σχολική κοινότητα των Ειδικών Σχολείων διατρέχει υγειονομικό κίνδυνο!!
Συγκεκριμένα:
- Οι μαθητές μας, στην συντριπτική πλειοψηφία
τους, δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μάσκα,
-
Πολλοί μαθητές παρουσιάζουν αυξημένη ευαλωτότητα λόγω κι άλλων
υποκείμενων νοσημάτων συνεπώς χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας,
- Είναι
αδύνατο να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αποστάσεις καθώς συχνά οι περισσότεροι
μαθητές χρήζουν φυσικής καθοδήγησης, αποτέλεσμα να υπάρχουν στενές επαφές, όλου
του προσωπικού - με τους μαθητές του
σχολείου σε καθημερινή βάση,
-Το Προσωπικό δεν τηρεί πάντα
αποστάσεις από τους μαθητές, καθώς, λόγω των καθηκόντων τους, καθίσταται
απαραίτητη η φροντίδα των προσωπικών και εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών
(σίτιση, τουαλέτα, στήριξη στη βάδιση, θεραπευτική υποστήριξη),
-Οι
μαθητές δεν παραμένουν σταθερά σ’ ένα χώρο προκειμένου να τηρηθούν οι κυψέλες
ασφαλείας, καθώς εναλλάσσονται σε χώρους εργαστηρίων, γραφεία θεραπευτών και
αίθουσες διδασκαλίας. Επίσης πολλές ειδικότητες υπηρετούν σε δύο και τρία
σχολεία, επομένως οι επαφές τους είναι πολλαπλάσιες και τα ποσοστά
επικινδυνότητας περισσότερα. Οι χώροι πολλών σχολικών αιθουσών και των γραφείων
που επιτελείται το υποστηρικτικό έργο είναι συχνά ακατάλληλοι και περιορισμένοι,
-Σε
πολλά σχολεία δημιουργούνται συστηματικά συνθήκες συνωστισμού, καθώς οι
αίθουσες είναι ελάχιστες και συχνά συστεγάζουν δύο τμήματα, το Ειδικό
εκπαιδευτικό και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό εργάζεται σε κοινόχρηστους
χώρους που μάλιστα δεν αερίζονται επαρκώς, ενώ συγχρόνως εκεί ασκούν και
εκπαιδευτικοί τα εξω-διδακτικά τους καθήκοντα,
- Πολλοί
μαθητές τόσο λόγω ηλικίας όσο και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών δυσκολεύονται να
αντιληφθούν τον κίνδυνο και την ανάγκη σχολαστικής εφαρμογής των προβλεπόμενων
οδηγιών προφύλαξης παρά τη συνεχή εκπαίδευση/υπενθύμιση (π.χ. δεν τηρούν εύκολα
αποστάσεις, γίνεται κακή χρήση μάσκας, δυσκολεύονται στο σχολαστικό καθαρισμό
των χεριών κλπ.),
- Τόσο οι μαθητές που φοιτούν σε όλες τις
βαθμίδες Eιδικής Αγωγής και εκπαίδευσης, όσο και οι
εκπαιδευτικοί που εκτίθενται σε πιθανό ή επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα δεν έχουν
τη δυνατότητα για άμεση και δωρεάν διενέργεια τεστ, ειδικά αν δεν εμφανίζουν
συμπτώματα,
- Οι
ΣΜΕΑΕ εξυπηρετούν μαθητές διαφορετικών περιοχών σε ευρεία γεωγραφική κλίμακα,
γεγονός που ενέχει κινδύνους σοβαρής διασποράς του ιού. Πολύ συχνά, το ίδιο
λεωφορείο, όχι μόνο μεταφέρει μαθητές από διαφορετικά μέρη του κάθε νομού, αλλά
και μαθητές από διαφορετικά ειδικά σχολεία, Σε πολλές περιοχές τα λεωφορεία και τα ταξί έχουν
100% πληρότητα χωρίς να τηρούνται οι προβλεπόμενοι κανόνες αποστάσεων,
καθιστώντας τις μεταφορές υγειονομική βόμβα που μετατοπίζεται
σταδιακά και εντός του σχολείου.
Κατόπιν
των παραπάνω, παρακαλούμε για την έμπρακτη συμβολή των υπηρεσιών σας
προκειμένου να εξασφαλιστούν διαγνωστικά τεστ για τα ειδικά σχολεία, να
διενεργηθεί αυτοψία για τις συνθήκες λειτουργίας των ειδικών σχολείων και
εργασίας, καθώς και να υποδειχθούν
συγκεκριμένα μέτρα προστασίας.
Ζητάμε να υπάρχουν διαφορετικές αποφάσεις
ανά νομό ανάλογα με τα επιδημιολογικά στοιχεία προκειμένου να τίθενται σε
αναστολή λειτουργίας και τα Ειδικά σχολεία, όπου κρίνεται απαραίτητο ανάλογα με
τα κρούσματα καθώς και την επιβάρυνση του συστήματος υγείας.
Ήδη μετράμε θύματα στις σχολικές κοινότητες και
τις οικογένειες μας. Μεριμνήστε, με τη
μέχρι τώρα εμπειρία σας πριν να είναι αργά!!
Σας
καλούμε να συνδράμετε στην εξασφάλιση του πολυτιμότερου αγαθού της Υγείας για
τους μαθητές, τις οικογένειες τους και τους εργαζόμενους!!
Με εκτίμηση,