Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Πρώτες σκέψεις από τον ΣΕΕΠΕΑ Κεντρικής Μακεδονίας για το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ  ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.)      Email:seepeakm@gmail.com   
                                                                                                                                                                  Θεσ/νίκη,  3/5/2020                                                                                                                    
 Αρ. Πρωτ : 80

                                                                                                                                                                     ΠΡΟΣ:                    
-  Την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κα. Νίκη Κεραμέως           
 ΚΟΙΝ.:                                                                                          
- Την ΠΟΣΕΕΠΕΑ  
  - Την Περιφέρεια Κεντρική Μακεδονίας

 

Θέμα: « Πρώτες σκέψεις από τον ΣΕΕΠΕΑ Κεντρικής Μακεδονίας  για το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία»
 

Εν μέσω πανδημίας, με κλειστά τα σχολεία και σε συνθήκες που αντικειμενικά περιορίζουν τη δυνατότητα συλλογικών διαδικασιών από την πλευρά των ΣΥΛΛΟΓΩΝ, του μαθητικού και φοιτητικού κινήματος, των οργανώσεων των γονιών, το Υπουργείο Παιδείας έδωσε στη διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, με σκοπό να ψηφιστεί άμεσα. 
Πρόκειται για απαράδεκτη και εχθρική ενέργεια ενάντια στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, ΕΕΠ – ΕΒΠ, που δίνουν εδώ και μέρες τη μάχη για τη στήριξη των μαθητών, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες αναστολής λειτουργίας των σχολείων. 
Αντί να λύσουν τα γιγάντια προβλήματα στον χώρο της Παιδείας, τα οποία διογκώθηκαν και από τις συνθήκες της πανδημίας, νομοθετούν βάζοντας παραπέρα εμπόδια στη μόρφωση των παιδιών, κάνοντας χειρότερο, πιο άδικο και ταξικό το σχολείο.  

Το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί εδώ και τώρα γιατί:
Εν μέσω πανδημίας και αναμένοντας το άνοιγμα των σχολείων προωθείται η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη σε Δημοτικό και Νηπιαγωγείο!! Αντί να πάρουν άμεσα μέτρα για τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, προωθούν το στοίβαγμα μέχρι και 26 μαθητών 
Οι διατάξεις για κατά προτεραιότητα κάλυψη στην Ειδική Αγωγή των κενών στα Ειδικά Σχολεία φανερώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να αφήνει χιλιάδες κενά σε Τμήματα Ένταξης, Παράλληλης Στήριξης, Εξατομικευμένης στήριξης από ΕΒΠ, ΚΕΣΥ, ΕΔΕΑΥ κ.ά. ακάλυπτα. Ιδιαίτερα στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής χρειάζεται όλοι οι μαθητές από την πρώτη μέρα του σχολείου να έχουν τον εκπαιδευτικό δίπλα τους.  
Η καθιέρωση του ελάχιστου αριθμού των 20 μαθητών ανά τάξη στα 7θέσια και πάνω Δημοτικά και των 16 στα διθέσια και πάνω Νηπιαγωγεία θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις τάξεων, σε υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών, σε απολύσεις αναπληρωτών. 
Υψώνει νέους ταξικούς φραγμούς, θέτει νέα εμπόδια στην προσπάθεια των μαθητών να μορφωθούν, να περάσουν στα Πανεπιστήμια. Εισάγει την Τράπεζα Θεμάτων από την Α΄ Λυκείου για τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ. Το Λύκειο μετατρέπεται σε «εξεταστική αρένα», ο ανταγωνισμός θα γιγαντωθεί, τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας αλλά και οι γονείς θα πρέπει να ματώσουν οικονομικά για να έχουν τύχη, αν έχουν.
Η συγχώνευση των Ομάδων προσανατολισμού στην Γ΄ Λυκείου από 4 σε 3 γίνεται χωρίς κανένα παιδαγωγικό κριτήριο παρά μόνο με «δημοσιονομικό». Δηλαδή λιγότερα τμήματα άρα και λιγότεροι καθηγητές. Ακόμα περισσότεροι αναπληρωτές θα δουν τον δρόμο της απόλυσης
Με τη ρύθμιση για ανώτερο ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ τα 17 έτη κλείνει ο δρόμος για χιλιάδες μαθητές να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στην ειδικότητα της επιλογής τους. Στην ουσία σπρώχνονται όλοι αυτοί οι μαθητές στις διάφορες μορφές κατάρτισης.  
Στο Γυμνάσιο διατηρούνται και επεκτείνονται οι ομάδες μαθημάτων, άρα και η κατηγοριοποίηση των μαθημάτων σε πρωτεύουσας και δευτερεύουσας σημασίας. 
✓ Επανέρχεται η αναγραφή της «διαγωγής» στα απολυτήρια του Γυμνασίου και του Λυκείου και οι λεγόμενες πολυήμερες αποβολές στο όνομα της πειθαρχίας των μαθητών!
Όμως η συνειδητή πειθαρχία, η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η αλληλεγγύη, η αγάπη για την μάθηση είναι αξίες που καλλιεργούνται
μέσα από το ίδιο το περιεχόμενο του σχολείου, τους στόχους και τις αξίες που καλλιεργεί. 
Στο Νηπιαγωγείο, όπου τα νήπια και προνήπια δεν έχουν κατακτήσει ακόμα τη χρήση της μητρικής γλώσσας εισάγεται το αντικείμενο των Αγγλικών. Ανοίγει ο δρόμος για νέες επικίνδυνες αλλαγές, που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία της Προσχολικής Αγωγής. 
✓ Δεν παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ενίσχυση των απαραίτητων υποστηρικτικών δομών του σχολείου, για τη στελέχωσή τους με το αντίστοιχο προσωπικό. Δεν μπορεί η ευθύνη, όχι μόνο για παιδαγωγικά αλλά και για κοινωνικά, ψυχολογικά και αλλά ζητήματα υποστήριξης, που αφορούν και άλλες ειδικότητες, που δεν υπάρχουν σήμερα στα σχολεία, κυρίως των κλάδων ΕΕΠ και ΕΒΠ, και όχι μόνο, να μεταφέρεται για μια ακόμα φορά στις πλάτες των εκπαιδευτικών μέσω του θεσμού των Εκπαιδευτικών Εμπιστοσύνης (Ε.Ε.). 
Ο παιδαγωγικός ρόλος του/της Δασκάλου/ας της τάξης στο Δημοτικό και του υπεύθυνου τμήματος στα Γυμνάσια και τα Λύκεια είναι ούτως ή άλλως σε ισχύ. Η παιδαγωγική σχέση και η εμπιστοσύνη, που χτίζεται με κόπο μέσα στην τάξη, δεν υποκαθίσταται. Όχι μόνο δύο αλλά όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι εμπιστοσύνης για τους μαθητές. Το ζητούμενο είναι πώς στηρίζονται με συγκεκριμένα μέτρα και σε ποιο βαθμό υπάρχει η πολιτική κατεύθυνση να πλαισιώνονται από τις ειδικότητες που αναφέρθηκαν παραπάνω. 
Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων οδηγεί στην ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση στην εκπαίδευση. 
Τιμωρούνται για μια ακόμα φόρα οι αναπληρωτές, που επί 20 και πλέον χρόνια έχουν πάρει στις πλάτες τους τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων. Ιδιαίτερα μας απασχολεί για τον πολύπαθο χώρο των ΕΕΠ-ΕΒΠ, που, ως αναπληρωτές στήριξαν χρόνια και στηρίζουν την Ειδική Αγωγή. Αντί να παρθούν ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσής τους εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, τιμωρούνται με διετή ή τριετή αποκλεισμό από τους πίνακες σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας. Η μείωση κατά 25% των κονδυλίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών του 2021 για προσλήψεις αναπληρωτών επιβεβαιώνει το παραπάνω.  
Οι διατάξεις για την αντιδραστική αξιολόγηση αποτελούν και τους δείκτες ελέγχου όλων των παραπάνω κατευθύνσεων. Η αξιολόγηση δεν αντιμετωπίζει τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους. Δεν έχει καμία σχέση με την επίλυση των προβλημάτων των σχολείων αλλά και του ίδιου του έργου του εκπαιδευτικού. Ενοχοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία, οι ίδιοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους. 

                       Το νομοσχέδιο να μην κατατεθεί!
 

Δυναμώνουμε τον αγώνα για την ικανοποίηση των δίκαιων διεκδικήσεών μας για ουσιαστικά αναβαθμισμένη Ειδική Αγωγή, για μόρφωση, δουλειά και ζωή με δικαιώματα. Για ένα σχολείο, που θα δίνει όλη την αναγκαία μόρφωση και τις ικανότητες που απαιτείται να έχουν οι μαθητές σήμερα, με επιστημονικό και παιδαγωγικό τρόπο. Με νέα σύγχρονα σχολεία, υλικοτεχνική υποδομή στήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με όλα τα μέσα, με κρατική ευθύνη και δωρεάν. Με επίλυση εδώ και τώρα του προβλήματος των χρόνιων κενών στα σχολεία με την άμεση μονιμοποίηση των χιλιάδων αναπληρωτών όλων των ειδικοτήτων που βρίσκονται στα σχολεία. Με ολόπλευρη στήριξη του εκπαιδευτικού, ώστε να μπορεί να ανταπεξέρχεται ολοκληρωμένα στον παιδαγωγικό του ρόλο! 
 
ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΣΥΣΠΕΙΡΩΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΜΑΣ  ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ!!


                                                   
 Για το Δ.Σ.

     Ο Πρόεδρος                                                                Η Γ. Γραμματέας

 Λασιόπουλος Αθανάσιος                                             Κοροπούλη Αικατερίνη