Για προσβλητικό εμπαιγμό εις βάρος τόσο των φιλολόγων όσο και της κλασικής παιδείας στο σύνολό της, κάνει λόγο η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) σχετικά με τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου για το μάθημα των Λατινικών, και υπογραμμίζει τα εξής:
Βαρύτατα πλήγματα: Δύο αλλεπάλληλα βαρύτατα πλήγματα δέχθηκαν πρόσφατα τα φιλολογικά μαθήματα και κατ’ επέκτασιν η ανθρωπιστική παιδεία.
Κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών: Το πρώτο σχετίζεται με την πρόσφατη εξαγγελία από την Πολιτεία περί οριστικής κατάργησης του μαθήματος των Λατινικών από τα υποχρεωτικώς διδασκόμενα και πανελλαδικώς εξεταζόμενα για την εισαγωγή των υποψηφίων του τομέα των Ανθρωπιστικών Επιστημών στα ΑΕΙ.
Μάθημα κατ επιλογήν: Το δεύτερο αφορά μια νεότερη προφορική εξαγγελία σύμφωνα με την οποία το μάθημα εντάσσεται στα επιλεγόμενα και μόνον σχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα, γεγονός που οδηγεί στην ουσιαστική υποβάθμιση και πραγματική κατάργησή του.
Προσβλητικό εμπαιγμό εις βάρος τόσο των φιλολόγων: Η δεύτερη μάλιστα υπουργική εξαγγελία ισοδυναμεί με προσβλητικό εμπαιγμό εις βάρος τόσο των φιλολόγων όσο και της κλασικής παιδείας στο σύνολό της, καθώς συνοδεύεται από απαξιωτικά για το μάθημα και αντιεπιστημονικά επιχειρήματα, σύμφωνα με τα οποία το μορφωτικό αυτό αντικείμενο ενδιαφέρει λιγότερο τους νέους και πως «τα Λατινικά οριακά είναι χρήσιμα στη Φιλολογία και την Αρχαιολογία» (!).
Κακή διαπαιδαγώγηση: Λυπούμεθα, και ως φιλόλογοι αλλά και ως δάσκαλοι, για την κακή διαπαιδαγώγηση την οποία, εκτός των άλλων, ασκεί το Υπουργείο διακρίνοντας τους τομείς της ανθρώπινης γνώσης και του ανθρώπινου πολιτισμού σε περισσότερο και λιγότερο ενδιαφέροντες και χρήσιμους(!).
Το υπουργείο αγνοεί επιδεικτικά τις διαμαρτυρίες: Εξάλλου με τα έωλα αυτά επιχειρήματα το Υπουργείο φαίνεται να αγνοεί επιδεικτικά τις εντονότατες διαμαρτυρίες όχι μόνον των φιλολόγων, της Επιστημονικής μας Ένωσης και των Τοπικών μας Συνδέσμων, αλλά και του συνόλου των Τμημάτων Φιλολογίας των Φιλοσοφικών Σχολών της χώρας μας (Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Κρήτης, Κομοτηνής και Πελοποννήσου), όπως και των τμημάτων ξένων φιλολογιών (Αγγλικής, Ισπανικής, Γερμανικής) και διακεκριμένων κλασικών φιλολόγων, ελλήνων και ξένων.
Αποκόπτεται η εκπαίδευση από τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και των ευρωπαϊκών γλωσσών: Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων θεωρεί ότι η γενική αυτή αποδοκιμασία αφαιρεί κάθε δικαίωμα για εφαρμογή αυτού του αντιπνευματικού μέτρου, το οποίο κατ’ ουσίαν αποκόπτει την εκπαίδευση από τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και των ευρωπαϊκών γλωσσών και παραβλέπει την στενή και αμφίδρομη ιστορική και πολιτισμική σχέση της ελληνικής ιστορίας με τη ρωμαϊκή.
Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας
Το υπουργείο Παιδείας, με αφορμή την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για το μάθημα των Λατινικών, τονίζει:
Η πρόσφατη πρόταση του Υπουργού Κώστα Γαβρόγλου για εισαγωγή του μαθήματος των Λατινικών ως μάθημα επιλογής στην Γ’ Λυκείου δεν είναι δυνατόν να προκαλεί τέτοιου είδους αντίδραση από όσους εμφανίζονται ως υποστηρικτές του μαθήματος.
Τα μαθήματα επιλογής, που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Σπουδών, αποτελούν σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και δεν μπορεί να απαξιώνονται, πόσω μάλλον από επιστημονικές ενώσεις.
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο της διαβούλευσης θα εξετάσει κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη θέση.
ΠΗΓΗ: https://www.esos.gr/