Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

Την Πέμπτη 17/10/2013 στις 12:00, μετά το κάλεσμα της Ομοσπονδίας μας για εγρήγορση και αγώνα, και προκειμένου για την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, στο ΚΕΔΔΥ Ιωαννίνων ο Γεν. Γραμματέας του ΣΕΕΠΕΑ Ηπείρου Γιάννης Στεργιούλης παραχώρησε συνέντευξη στα τοπικά τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης.
Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στη διαμαρτυρία της ΠΟΣΕΕΠΕΑ και των συναδέλφων στο Υπουργείο για την εκ νέου υπενθύμιση των χρόνιων προβλημάτων της ειδικής αγωγής και για τη συνεχιζόμενη απαξίωσή  της από την ελληνική πολιτεία με την μηδενική χρηματοδότηση και την υποστελέχωση, ειδικότερα σε Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό.
Τονίστηκαν ιδιαιτέρως τα προβλήματα για τους μαθητές, τις οικογένειες, τους εργαζόμενους και την κοινωνία, ως επακόλουθο της διακοπής της κρατικής χρηματοδότησης στην ειδική αγωγή και την συνεπακόλουθη υποστελέχωση των ειδικών σχολείων και των ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Τονίσθηκε η αβελτηρία των ιθυνόντων στον προγραμματισμό και την εν γένει πολιτική πιστώσεων για το ΕΕΠ και ΕΒΠ, ενώ ιδιαίτερη μνεία έγινε για την αντίρρησή μας στην πολιτική των προσλήψεων μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας.
Ο Γεν. Γραμματέας του ΣΕΕΠΕΑΗ δεν παρέλειψε να παρουσιάσει τη γενικότερη εικόνα που παρουσιάζει η ΕΑΕ σε ολόκληρη τη χώρα, και ειδικότερα, την κατάσταση που επικρατεί στα ειδικά σχολεία και τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. της Ηπείρου, αφού τα ειδικά σχολεία ακόμη υπολειτουργούν λόγω έλλειψης ΕΕΠ και ΕΒΠ, ενώ  στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. αυξάνονται οι λίστες και ο χρόνος αναμονής, εφόσον από τα τέσσερα (04) ΚΕΔΔΥ της εκπαιδευτικής περιφέρειας Ηπείρου μόνον αυτό των Ιωαννίνων υπολειτουργεί συστήνοντας μία διεπιστημονική ομάδα.

Ο ΣΕΕΠΕΑ Ηπείρου, συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις θέσεις της ΠΟΣΕΕΠΕΑ τις οποίες υιοθετεί πλήρως, την ίδια μέρα κατέθεσε στην ΠΕΔΙΕΚ Ηπείρου, και σε μορφή ψηφίσματος για τη διάσωση και αναβάθμιση της ΕΑΕ, τις θέσεις και το διεκδικητικό πλαίσιο, το οποίο και παραθέτουμε ακολούθως:


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) ΗΠΕΙΡΟΥ
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________________________________________
Αμάλθειας 12, 45500 Ιωάννινα
Ιωάννινα, 17/10/2013                                                       Αρ. Πρωτ: 47     
 

ΨΗΦΙΣΜΑ

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση σήμερα στη χώρα μας έχει παρέλθει πλέον ο χρόνος του παρά πέντε και πλέον βρίσκεται στο κατώφλι της διάλυσης, εφόσον η ΕΑΕ αντιμετωπίζεται σαν το αποπαίδι της εκπαίδευσης και οι μαθητές της βιώνουν ξανά τον αποκλεισμό και την άνιση μεταχείριση.
Φτάσαμε στα μέσα Οκτώβρη και πολλά σχολεία μόλις άρχισαν να λειτουργούν με την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών, ενώ τα περισσότερα ακόμη αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε  ΕΕΠ και ΕΒΠ, που περιορίζουν την δυνατότητα συμμετοχής μαθητών με σοβαρές δυσκολίες στον τομέα της αυτοεξυπηρέτησης και της κινητικότητας και την εφαρμογή των εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Κι αν αναφερθούμε στα ΚΕΔΔΥ της χώρας η εικόνα είναι ζοφερή καθώς τα περισσότερα τελούν υπό κατάσταση αναστολής λειτουργίας ή στην καλύτερη των περιπτώσεων υπολειτουργούν.
Ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Ηπείρου συμπαρατασσόμενος με την Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. από τον περασμένο Απρίλιο επισημαίνει την ανάγκη για κάλυψη των αναγκών της Ειδικής Αγωγής σε προσωπικό, κατά προτεραιότητα από τον κρατικό προϋπολογισμό και μάλιστα με μόνιμους διορισμούς, διότι η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων σε αυτό τον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης απαιτεί: σταθερότητα προσώπων και δομών για εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων αφενός, και την υπόσταση της αρχής της διεπιστημονικότητας, αφετέρου.
Θα θέλαμε να κοιτάζουμε με αισιόδοξο βλέμμα το μέλλον της ΕΑΕ στη χώρα μας. Θα το θέλαμε για να μπορούμε να βλέπουμε στα μάτια των μαθητών μας την ελπίδα. Αυτό δυστυχώς δεν είναι δυνατό σήμερα, καθώς η κυβέρνηση αποφάσισε να αρχίσει τις περικοπές του κρατικού προϋπολογισμού από τον ποιο ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης, αυτόν της Ειδικής Αγωγής. Με άλλοθι το μνημόνιο και το δημόσιο χρέος δυστυχώς η κατάσταση που επικρατεί σήμερα περιγράφεται μόνο με μία πρόταση: «ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
 Έτσι από τις 2000 φετινές προσλήψεις αναπληρωτών ούτε μία δεν αφορούσε την ειδική αγωγή, δηλαδή κανένας εκπαιδευτικός, μέλος του ειδικού εκπαιδευτικού ή του ειδικού βοηθητικού προσωπικού δεν προσλήφθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Κι έπρεπε να φθάσουμε τέλος Σεπτέμβρη για να ανακαλύψουν στο υπουργείο την αναγκαιότητα χρηματοδότησης των προσλήψεων ΕΕΠ και ΕΒΠ για τις ανάγκες των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ. Δεν είχε προβλεφθεί ούτε η εναλλακτική λύση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, τα οποία επαναλαμβάνουμε ότι δεν προορίζονται για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών σε προσωπικό. Από τις χιλιάδες πιστώσεις των προγραμμάτων αυτών δεν είχε προϋπολογιστεί η κάλυψη ούτε ενός από τα γνωστά 1600 κενά σε ΕΕΠ και ΕΒΠ στα ειδικά σχολεία και τις υπηρεσίες διάγνωσης και υποστήριξης του υπουργείου.
Με παρέμβαση και τεκμηριωμένη πρόταση της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α., σε συνεργασία με τη Διεύθυνσης ΕΑ, έγινε τροποποίηση των προβλέψεων του σχετικού προγράμματος ΕΣΠΑ,  και δρομολογήθηκε η διάθεση 300 συνολικά πιστώσεων στις περιφέρειες εκπαίδευσης.
Παρά τις νεότερες υποσχέσεις για πρόσληψη 150 μελών ΕΕΠ για τις ανάγκες των ΚΕΔΔΥ και 400 για την στελέχωση των ΕΔΕΑΥ η ελάχιστη αυτή διάθεση πιστώσεων δεν επιλύει ουσιαστικά το πρόβλημα, καθότι τα ειδικά σχολεία δεν προβλέπεται να καλύψουν τις σοβαρές ανάγκες τους σε προσωπικό και θα παραμείνουν με περίπου 1000 κενά σε ΕΕΠ και ΕΒΠ. Επίσης, τα ΚΕΔΔΥ θα παραμείνουν με κενά στο 50% τουλάχιστον των αναγκών, όταν μάλιστα έχουν τεθεί ασφυκτικά όρια (45 ημερών) για την έκδοση των γνωματεύσεων.
Η διαφημιζόμενη δε πρόσληψη μέσω ΟΑΕΔ, ανέργων με προγράμματα «κοινωφελούς εργασίας» τύπου stage, το μόνο που πρόκειται να επιφέρει είναι η δημιουργία μεγαλύτερης δυσλειτουργίας των δομών ΕΑΕ και σε καμία περίπτωση δεν μας βρίσκει σύμφωνους, εφόσον η νομιμότητα της πρόσληψης εκπαιδευτικών από φορείς πέραν του υπουργείου παιδείας (ΟΑΕΔ, Δήμοι, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις) ήδη αμφισβητείται.

Με αυτά υπ’ όψιν και
-Επειδή, μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να εκληφθεί η διακήρυξη της κυβέρνησης και των «σοφών» της Διεύθυνσης ΕΑΕ και του ΙΕΠ για συμπερίληψη ή ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία στην γενική εκπαίδευση
-Επειδή, η ενσωμάτωση αυτών των μαθητών σε «ένα σχολείο για όλους» απαιτεί κατάλληλη προετοιμασία και υποστήριξη τόσο του εκπαιδευτικού προσωπικού, όσο των μαθητών και των οικογενειών τους και η άκριτη, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση και προετοιμασία των σχολικών πλαισίων υποδοχής, διάθεση τοποθέτησης μαθητών στην γενική εκπαίδευση, θα επιφέρει αρνητικές αντιδράσεις και τελικά αδυναμία ενσωμάτωσης, με καταστροφικά αποτελέσματα αυτή τη φορά για τους ίδιους τους μαθητές και τις οικογένειες τους,
πιστεύουμε ότι ο ευαίσθητος τομέας της ΕΑΕ αλλά και οι εκπαιδευτικές δομές γενικής εκπαίδευσης, δικαιούνται και έχουν ανάγκη μια απαραίτητη περίοδο προετοιμασίας και προσαρμογής που θα δώσει και χρόνο για βελτίωση του σχεδιασμού της πολιτικής σ’ αυτό τον τομέα.
-Επειδή, οι αλλαγές που διαφαίνονται, με την προχειρότητα που δρομολογούνται, θα είναι καταστροφικές για την ΕΑΕ, τις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ
-Επειδή, ήδη σήμερα μετρούμε 1600 περίπου λειτουργικά κενά σε όλες τις ειδικότητες σε όλες τις δομές
-και όπως κατέδειξε η μέχρι σήμερα εμπειρία μας απαιτείται ενίσχυση των θεσμών κι όχι απαξίωση και αποδόμηση, ώστε να είναι πράγματι σε θέση να εκπληρώσουν το ρόλο τους.
Και προκειμένου ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Ηπείρου, υιοθετώντας πλήρως τις θέσεις της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α., ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ:
                         
 1.  Στελέχωση των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ με μόνιμο προσωπικό ( Εκπαιδευτικούς - ΕΕΠ και ΕΒΠ) όλων των ειδικοτήτων μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Να προβλεφθεί η σχετική διαδικασία με συμπλήρωση του Ν. 3848/2010. Να γίνει ανακατανομή των κενών οργανικών θέσεων ΕΕΠ και ΕΒΠ και ίδρυση νέων οργανικών θέσεων ώστε να καλυφθούν τα τεράστια οργανικά και λειτουργικά κενά, που ανέρχονται συνολικά, σε 1600. Είναι απαραίτητη η προτυποποίηση των οργανισμών των ΣΜΕΑΕ και η πάγια πρόβλεψη των αναγκών σε προσωπικό ανάλογα με τον τύπο των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών η της αναπηρίας των μαθητών της κάθε σχολικής μονάδας,.
2. Να λήξει άμεσα η ομηρία των αναπληρωτών ΕΕΠ και ΕΒΠ που 8-10 χρόνια καλύπτουν πάγιες ανάγκες και κινδυνεύουν να μην εργασθούν κάθε χρόνο με μια αλλαγή στην εγκύκλιο προσλήψεων. Ιδιαίτερα την τρέχουσα σχολική περίοδο διαπιστώσαμε το πρωτοφανές φαινόμενο να σχεδιάζει το Υ.ΠΑΙ.Θ. να προσλάβει αντ’ αυτών νέους άνεργους με προγράμματα τύπου Stage (Κοινωφελούς Εργασίας). Προγράμματα που υπάρχουν για να δώσουν μια πρώτη ευκαιρία εισαγωγής στην εργασία άνεργων νέων χωρίς προϋπηρεσία και που θα έπρεπε σε τομείς ευαίσθητους όπως είναι η ειδική αγωγή να προϋποθέτουν την εποπτεία και καθοδήγηση από έμπειρο προσωπικό, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
3. Ισότιμη αντιμετώπιση σε όλα τα θέματα όλων των εργαζομένων στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και ιδιαίτερα όσον αφορά την υπηρεσιακή εξέλιξη και την δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, την επιστημονική καθοδήγηση και την ουσιαστική αξιολόγηση. Να εκλεγούν άμεσα οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΕΕΠ όπως προβλέπει ο Ν. 3699/2008 και να δοθεί η δυνατότητα στο ΕΕΠ να λάβει μέρος στις διαδικασίες εκλογής στελεχών στην εκπαίδευση, μέσω συμπλήρωσης του Ν. 3848/2010. Η σχετική πρόβλεψη στο άρθρο 28 για την ΕΑΕ του Ν. 4186/2013, όπως την επέβαλαν οι γνωστοί «σοφοί» της ΕΑΕ και τα συντεχνιακά συμφέροντα που εξυπηρετούν, είναι δυστυχώς ένα μετέωρο και ανεπαρκές βήμα σ αυτή την κατεύθυνση.
4. Επιμόρφωση, εισαγωγική και δια βίου σε θέματα και μεθόδους ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για όλο το προσωπικό. Το ΕΕΠ και ΕΒΠ δεν έχει συμμετάσχει μέχρι σήμερα σε κανένα πρόγραμμα επιμόρφωσης. Θετική στο σημείο αυτό είναι η σχετική πρόβλεψη στον πρόσφατο Ν. 4186/2013, αλλά μένει να υλοποιηθεί το άμεσο διάστημα με την οργάνωση και πρόσκληση για συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης σε ΤΠΕ και σε ειδικές μεθόδους παρέμβασης.
5. Αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών των προβλέψεων του άρ. 39 του Ν. 4115/2013 με την εφαρμογή κανονιστικού πλαισίου για τις ΕΔΕΑΥ που θα αξιοποιεί την εμπειρία των ΚΕΔΔΥ και θα εμπλέκει όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ. Έτσι θα αξιοποιηθεί η δυνατότητα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών που στοχεύουν στην προσαρμογή του περιβάλλοντος (προσβασιμότητα χώρου και εξοπλισμού), της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας και του γνωστικού περιεχομένου στις επιταγές ενός «σχολείου για όλους». Παράλληλα, δεν πρέπει να  αποδυναμωθούν οι ήδη υποστελεχωμένες ΣΜΕΑΕ.
Συμπερασματικά και επειδή η ΕΑΕ δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από το κοινωνικό γίγνεσθαι, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την επένδυση που πρέπει να κάνει η κοινωνία μας στον τομέα αυτό.
Η κρατική χρηματοδότηση στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εκτός από συνταγματική υποχρέωση αποτελεί και σημαντική επένδυση (όχι οικονομική) της κοινωνίας μας, που την θωρακίζει από φαινόμενα αποκλεισμού, ρατσισμού και βίας, μέσω της καλλιέργειας της αποδοχής του διαφορετικού.
Όσο μας αφορά, με προτάσεις, κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις, θα γνωστοποιούμε  στην κοινωνία το πρόβλημα, θα επιδιώκουμε την οριστική του επίλυση, χωρίς να πτοούμαστε από τις καιροσκοπικές αντιδράσεις κυβερνητικών  πολιτικών και όποιων άλλων παραγόντων, που αποβλέπουν στην  αποδοχή και την υποταγή στην υπάρχουσα μίζερη κατάσταση.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.


Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                          Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


ΜΠΙΚΑ ΧΑΡΟΥΛΑ                   ΣΤΕΡΓΙΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ