Τρίτη 12 Μαΐου 2020

Διαμαρτυρία για τη μη αξιοποίηση των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ 25 στις Οδηγίες Διαχείρισης Ύποπτοι Κρούσματος και στα Μέτρα Προστασίας της Δημόσιας Υγείας στις Σχολικές Μονάδες

Αθήνα, 11-5-2020
Αρ. Πρωτ. : 723
ΠΡΟΣ:
-Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
-Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
-Γραφείο Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Υγείας Υ.Υ.
-Επιτροπή Ειδικών Επιστημόνων Υ.Υ.
-Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, Υ.Υ.
-Ομάδα Εργασίας για το νέο Κορωνοϊό για τις Εκπαιδευτικές Μονάδες, Υ.Υ.
-Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος
Κοινοποίηση:
-ΠΟΣΕΕΠΕΑ
ΘΕΜΑ: «Διαμαρτυρία για τη μη αξιοποίηση των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ 25 στις Οδηγίες Διαχείρισης Ύποπτοι Κρούσματος και στα Μέτρα Προστασίας της Δημόσιας Υγείας στις Σχολικές Μονάδες».
Αξιότιμοι/ες κύριοι/ες,
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή με την ιδιότητά μας ως πρωτοβάθμιος συνδικαλιστικός φορέας που εκπροσωπεί τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΕΠ και ΕΒΠ), μόνιμους και αναπληρωτές εργαζόμενους, που στελεχώνουν τη Δημόσια Ειδική και Γενική Εκπαίδευση και εργάζονται σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και τυπικά σχολεία, ΚΕΣΥ και ΕΔΕΑΥ της Περιφέρειας Αττικής.
Με την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης του νέου κορωνοϊού και τη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, καταδεικνύεται ο ουσιαστικός ρόλος των σχολικών νοσηλευτών στα σχολεία της χώρας, καθώς απαιτείται ακόμα μεγαλύτερη προσοχή στην ορθή τήρηση των κανόνων υγιεινής και της αυτοπροστασίας. Ωστόσο, με έκπληξη βλέπουμε πως η πολιτική ηγεσία φαίνεται να αγνοεί την αναγκαιότητα της ύπαρξης και της αξιοποίησης των σχολικών νοσηλευτών!
Την Παρασκευή 08/05/2020 δημοσιεύθηκε εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα τις «Οδηγίες της Επιτροπής για τη Διαχείριση Ύποπτου Κρούσματος COVID-19 στην Εκπαιδευτική Μονάδα». Αρχικά, οι οδηγίες της επιτροπής του ΕΟΔΥ διευκρινίζουν πως σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα θα ορίζεται ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση ενός τέτοιου περιστατικού, με τον αναπληρωτή του. Ο εν λόγω υπεύθυνος προβλέπεται να ενημερώνει το προσωπικό σχετικά με την αναγνώριση και διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων COVID-19. Καμία αναφορά δεν έγινε στους Σχολικούς Νοσηλευτές ΠΕ 25.
Επίσης, την Παρασκευή 08/05/2020, αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με θέμα «Μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας (μέσω καθαρισμού και εφαρμογής απολυμαντικών μέσων σε επιφάνειες) στο πλαίσιο αποφυγής της διασποράς του κορωνοιού SARS-CoV-2 μετά την επιστροφή στις Σχολικές Μονάδες και στους φορείς που προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες», υπογεγραμμένη από το Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Υγείας, κύριο Παναγιώτη Πρεζεράκο, απόφοιτο του τμήματος Νοσηλευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρο του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Κλείνοντας, στο κείμενο του αξιότιμου Καθηγητή, απευθύνεται έκκληση στους προϊσταμένους των εκπαιδευτικών μονάδων, όπως μεριμνήσουν για την ενημέρωση του προσωπικού και των μαθητών/σπουδαστών για τα μέτρα προστασίας έναντι του COVID-19. Και εδώ, καμία αναφορά δεν έγινε στους Σχολικούς Νοσηλευτές ΠΕ 25.
Την Κυριακή 10/05/2020, στην ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών υγείας από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά και τον Υποπτέραρχο Δημήτρη Χατζηγεωργίου, Παθολόγο-Λοιμωξιολόγο, μέλος της Επιτροπής Ειδικών Επιστημόνων του Υπουργείου Υγείας, έγινε λόγος για το επικείμενο άνοιγμα των σχολείων και αναφέρθηκαν οι νέες οδηγίες για την ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων. Καμία αναφορά δεν έγινε στους Σχολικούς Νοσηλευτές ΠΕ 25.
Οι Σχολικοί Νοσηλευτές ΠΕ 25 υπηρετούν σε εκπαιδευτικές μονάδες του ΥΠΑΙΘ. Απασχολούνται στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση και ανήκουν στο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Κατέχουν παιδαγωγική επάρκεια, η οποία είναι απαραίτητο προσόν ένταξης στον κλάδο τους και στην πλειοψηφία τους, κατέχουν μεταπτυχιακούς τίτλους. Οι Σχολικοί Νοσηλευτές παρέχουν υπηρεσίες υγείας στο σχολικό περιβάλλον, με στόχο τη διαμόρφωση ασφαλών και υγιεινών συνθηκών διδασκαλίας, αλλά και τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας του σχολικού πληθυσμού. Διαχειρίζονται χρόνιες παθήσεις των υποστηριζόμενων παιδιών, λαμβάνουν μέτρα πρόληψης ασθενειών και ατυχημάτων, παρέχουν φροντίδα υγείας και πρώτες βοήθειες. Μέσω προγραμμάτων αγωγής υγείας, εκπαιδεύουν παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς στις Πρώτες Βοήθειες, στην ατομική υγιεινή, στη σχολική ασφάλεια, σε θέματα χρόνιων νοσημάτων και εμποδίων της αναπηρίας για την κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας, την άρση στερεοτύπων και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής ένταξης των μαθητών
Σύμφωνα με το καθηκοντολόγιό τους είναι υπεύθυνοι, μεταξύ άλλων, για τα εξής:
     Ενημερώνουν και συμβουλεύουν εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων.
     Σε συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου αναλαμβάνουν την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων τους.
     Συνεργάζονται με το διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση
και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος
(αίθουσες,
κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κ.α.), και συνιστούν τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.
     Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας και διοργανώνουν σεμινάρια
παροχής Πρώτων Βοηθειών
στο προσωπικό του σχολείου.
    Προτείνουν τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ή επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών.
     Παρέχουν Πρώτες Βοήθειες για όλους τους μαθητές της σχολικής μονάδας.
     Συμμετέχουν ισότιμα στο Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας που υπηρετούν και λαμβάνουν μέρος στις δραστηριότητές του, διατυπώνοντας
απόψεις για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα τους
ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος και λαμβάνουν μέρος στις αποφάσεις.
Η μη αξιοποίηση του θεσμού του Σχολικού Νοσηλευτή είναι μια πολύ σημαντική παράλειψη. Η παρούσα κατάσταση, υποδεικνύει περισσότερο από κάθε άλλη φορά, το πόσο σημαντικός και ουσιαστικός είναι ο ρόλος τους στο σχολικό περιβάλλον. Η παρουσία και η κατάλληλη αξιοποίηση των Σχολικών Νοσηλευτών στις εκπαιδευτικές μονάδες, και ειδικά εν μέσω πανδημίας, μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω και με αφορμή την
Παγκόσμια Ημέρα Νοσηλευτών που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 12 Μαΐου, αιτούμεθα:
1.                Να σεβαστείτε τον επιστημονικό λόγο και τα επαγγελματικά δικαιώματα των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ25 και να συζητήσετε το σχεδιασμό ενός τέτοιου εγχειρήματος με τα συνδικαλιστικά όργανα και τα σωματεία που τους εκπροσωπούν.
2.                Να λάβετε σοβαρά υπόψη σας το σημαντικό έργο των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ 25 και την ανάγκη της παρουσίας τους σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα.
3.               Την κατάλληλη τροποποίηση του καθηκοντολόγιου με στόχο τη βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη διαμόρφωση ασφαλών και υγιεινών συνθηκών διδασκαλίας, αλλά και τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας του σχολικού πληθυσμού.
4.               Την έγκαιρη πρόσληψη των αναπληρωτών Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ 25 με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς και την αύξηση του αριθμού των προσληφθέντων στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από το εάν φοιτούν μαθητές/τριες που χρήζουν υποστήριξης.
5.         Να λάβετε υπόψησας την επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής με θέμα «Επιστολή της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. για το πρόγραμμα  εκμάθησης  πρώτων βοηθειών και τους σχολικούς νοσηλευτές ΠΕ25» (αρ.πρ.9/20-2-20)
Με εκτίμηση,