Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Ενωση Σχολικών Ψυχολόγων Ελλάδας: Επιστολή στον Υπουργό Παιδείας


Ένωση Σχολικών Ψυχολόγων Ελλάδας
schoolpsy@scoolpsy.net
psychologos@otenet.gr

Θεσσαλονίκη 20 Ιουνίου 2012
Προς:
Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Α) Γραφείο Υπουργού
Β) Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής
ΚΟΙΝ:
1.       Γραφείο Πρωθυπουργού
2.       Αρχηγούς Κομμάτων
3.       Εργαζόμενους Σχολικούς Ψυχολόγους και μέλη προσωπικού ΕΑΕ
4.       Ε.Σ.ΑμεΑ

Θέμα: « Πρόσληψη Ψυχολόγων για ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών και του σχολικού έργου και η Γνωμοδότηση του ΝΣΚ για τα προσόντα τους»

Αξιότιμε κε Υπουργέ,
        Σας συγχαίρουμε για την ανάληψη των καθηκόντων σας και σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία στο έργο σας στον τομέα  της Εκπαίδευσης, σε μια περίοδο που η οικονομική και κοινωνική κρίση που περνά η χώρα μας επιβαρύνει ιδιαιτέρως της συνθήκες εκπαίδευσης και ανατροφής των παιδιών και αναδεικνύει όλο και περισσότερο τον σημαντικό ρόλο της εκπαίδευσης στην ανάπτυξη της χώρας.
          Συγχρόνως βρίσκουμε την ευκαιρία να χαιρετίσουμε τόσο τη δήλωση, κατά την πρόσφατη περίοδο των εξετάσεων, της υπηρεσιακής Υπουργού του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ για την ανάγκη στελέχωσης των σχολείων από ψυχολόγους όσο και  την αποδοχή και δημοσίευση της Γνωμοδότησης 458/ του ΝΣΚ για την τήρηση της νομιμότητας όσον αφορά στα προσόντα και τον τρόπο επιλογής στην πρόσληψη και τον διορισμό Ψυχολόγων στην Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση.
         Η Γνωμοδότηση υπενθυμίζει ότι ο νομοθέτης από το 1985 έδωσε «έμφαση στην ειδική εκπαίδευση των ψυχολόγων που θα προσληφθούν ως εκπαιδευτικό προσωπικό στις σχολικές μονάδες».
        Το ζήτημα σήμερα είναι να ανταποκριθούμε αντάξια στα διεθνή πρότυπα της ψυχολογικής υποστήριξης της εκπαίδευσης και αντάξια στις ανάγκες και να εφαρμοστεί το θεσμικό πλαίσιο μέσα από κατάλληλες ενέργειες και πρακτικές σε όλα τα επίπεδα ώστε να δοθεί τέλος στις παραδοσιακές αντιστάσεις χρησιμοποίησης των επιστημονικών γνώσεων της Ψυχολογίας και αποτελεσματικής οργάνωσης των υπηρεσιών του ψυχολόγου στα σχολεία.
        Χρειάζεται με βάση τις εμπειρίες μας και τις ειδικές γνώσεις μας, αναδιάρθρωση του τρόπου διαχείρισης του διαθέσιμου επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού και των διαθέσιμων χρημάτων, τα οποία μέχρι σήμερα ξοδεύονται άναρχα με προσωπικούς αυτοσχεδιασμούς, χωρίς σύγχρονες επιστημονικές αρχές και χωρίς εστίαση στις ανάγκες.                                          
       Όπως επισημαίνουν οι καθηγητές ΑΕΙ των οποίων υποβάλλουμε συνημμένα το κείμενο με τις   υπογραφές στήριξης, χρειάζονται μέτρα για την περεταίρω καθιέρωση και ανάπτυξη της ειδικότητας του Σχολικού Ψυχολόγου, την οποία καθυστέρησε πολύ η χώρα μας να θέσει στο κέντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής
        Η επαγγελματική εξειδικευμένη ψυχολογική υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και του ρόλου του σχολείο είναι όσο ποτέ άλλοτε αναγκαία για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των προσπαθειών που καταβάλλουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς και για την επίτευξη του στόχου όλοι οι μαθητές, χωρίς διακρίσεις, να ωφελούνται του δικαιώματος της εκπαίδευσης και να έχουν ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού τους.
      Μάλιστα διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ έχει κοστολογήσει ότι τα προγράμματα π.χ. της πρώιμης παρέμβασης, στα οποία όπου είναι οργανωμένα πρωτοστατεί η σχολική ψυχολογική υποστήριξη παιδιών και οικογενειών, μπορούν να προσφέρουν όφελος μέχρι 6% του ΑΕΠ.
       Οι εμπειρογνώμονες της Ουνέσκο, του Ινστιτούτου της Εκπαίδευσης και της ΠΟΥ, στην ιδρυτική Συνδιάσκεψη για τις Ψυχολογικές υπηρεσίες για τα Σχολεία, έχουν επισημάνει ότι είναι αδιέξοδο και ακατάλληλο ένα πρότυπο υπηρεσιών ψυχολόγου όπως αυτό που μέχρι σήμερα επικρατεί στην Ελλάδα δηλ η εξωσχολική αντίδραση για ψυχολογική υποστήριξη στο σχολείο μόνο όταν υπάρχει πρόβλημα ψυχικής υγείας.
‘’Είναι κοντόφθαλμη πολιτική, προμελετημένα ή λόγω έλλειψης προσωπικού, οικονομικών πόρων ή λόγω υποχρεώσεων, να περιορίζεται η ψυχολογική υπηρεσία μόνο στο έργο ης εντόπισης, διάγνωσης και θεραπείας δυσπροσάρμοστων ή παιδιών με αδυναμίες. Η ενεργητική πρόληψη εκπαιδευτικών , κοινωνικών ή συναισθηματικών διαταραχών και η εποικοδομητική βελτίωση του σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος των παιδιών μακρόχρονα (κοινωνικά και οικονομικά) κοστίζουν λιγότερο από τις θεραπείες περιπτώσεων που αφέθησαν να εξελιχθούν σε σημείο που κάτι δραστικό θα πρέπει να γίνει’’(Αμβούργο 1954)
Επί πλέον, σήμερα, μια τέτοια πολιτική παραβιάζει τη Διεθνή Σύμβαση για τα ανθρώπινα δικαιώματα ο παιδιού και την Διεθνή Σύμβαση για α ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.
Για αυτό κύριε Υπουργέ, ζητάμε συνάντηση μαζί σας για να σας υποβάλουμε και αναπτύξουμε τις εξής προτάσεις μας:
  1. Κατάργηση της ωρομίσθιας ψυχολόγων που είναι σπατάλη ανθρωπίνου δυναμικού σε βάρος των παιδιών
  2. Μέτρα τήρησης της νομιμότητας στην πρόσληψη και νέα οργάνωση των υπηρεσιών ψυχολόγου στα σχολεία
  3. Συγκρότηση Τριμελούς επιτροπής στη Διεύθυνση Ειδικής αγωγής (μονίμων ψυχολόγων με διδακτορικό Σχολικής Ψυχολογίας ή μεταπτυχιακό και 5 χρόνια προϋπηρεσίας σε σχολεία και ενός καθηγητή  ΑΕΙ σχολικής Ψυχολογίας Τμήματος Ψυχολογίας) η οποία θα εξετάζει τις ενστάσεις και θα εισηγείται την έγκριση της συνάφειας με το έργο στο σχολείο της προϋπηρεσίας υποψηφίων ψυχολόγων και ου συγγραφικού έργου που μοριοδοτούν τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια.
  4. Προκήρυξη για ενιαίο πίνακα υποψηφίων Σχολικών Ψυχολόγων από τον οποίο θα γίνεται ο διορισμός Ψυχολόγων  ή πρόσληψη αναπληρωτών.
  5. Προκήρυξη μετάταξης εκπαιδευτικών στον κλάδο ΠΕ 23 (νηπιαγωγών, δασκάλων, καθηγητών που έχουν προσόντα Ψυχολόγου για ανάγκες υποστήριξης του σχολείου για όλους, στις ζώνες προτεραιότητας, στο ολοήμερο σχολειο ΕΑΕ, κλπ.
  6. Πρόγραμμα ΕΣΠΑ επιμόρφωσης στην Σχ. Ψυχολογία των εργαζομένων Ψυχολόγων και αναπληρωτών (που δεν έγινε ποτέ)και εξομοίωσης στην ειδικότητα Σχολικού Ψυχολόγου
  7. Συνέδριο Σχολικών  Ψυχολόγων υπό την αιγίδα σας  (Δεκ. 2012)
Με εκτίμηση
ΟΙ Σχολικοί Ψυχολόγοι

Συν.
1.       Υπογραφές καθηγητών Ψυχολογίας ΑΕΙ(τμημάτων Ψυχολογίας, μεταπτυχιακών   Σχολικής Ψυχολογίας, Κλινικής Ψυχολογίας, Νευροψυχολογίας, Ειδικής αγωγής…)
2.       Οι πρώτες υπογραφές 55 εργαζομένων Ψυχολόγων ΕΑΕ και αναπληρωτών Ψυχολόγων (με ειδίκευση στην Σχολική Ψυχολογία, υποψήφιοι διδάκτορες ή/ και με μετεκπαίδευση σε τεχνικές παράμβασης)