Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2012

ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚ.ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Ε.ΒΑΜΒΑΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Θ.ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ



ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Ε.ΒΑΜΑΒΑΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Επόμενη είναι η με αριθμό 382/2-10-2012 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς-Ενωτικού Κοινωνικού Μετώπου, κ. Ευγενίας Βαμβακά  προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην στελέχωση των σχολείων Ειδικής Αγωγής.
Η συνάδελφος κ. Βαμβακά έχει το λόγο για δύο λεπτά να αναπτύξει την ερώτησή της.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η νέα σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει με πρωτοφανή προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων ειδικής αγωγής, τα οποία σας έχουμε ήδη επισημάνει με προηγούμενη ερώτησή μας. Παρ’ ότι έχουν συμπληρωθεί είκοσι επτά ημέρες από το πρώτο κουδούνι στην εκπαίδευση, οι μαθητές με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες βρίσκονται στα σπίτια τους είτε επειδή τα σχολεία είναι κλειστά και με ελλείψεις είτε επειδή δεν υπάρχει τρόπος μεταφοράς αυτών των παιδιών από και προς τα σχολεία.
Ο αριθμός κλειστών σχολείων ειδικής αγωγής, είναι πρωτοφανής, δίνοντας μία εικόνα πλήρους αποσύνθεσης του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η κατάσταση αυτή οφείλεται στη μη πλήρωση πέντε χιλιάδων κενών θέσεων Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, απαραιτήτων για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, αλλά και για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών από και προς αυτά.
Μέχρι σήμερα το Υπουργείο έχει καλύψει λιγότερο από τα μισά κενά. Το πρόβλημα συνεχίζει να μένει μεγάλο για τη λειτουργία των σχολείων. Γνωρίζουμε ότι η μετακίνηση των μαθητών προς και από το σχολείο δεν είναι αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας. Τούτο δεν σημαίνει, όμως, τίποτα απολύτως, αφού το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί στο Υπουργείο είναι αρκετά μεγαλύτερο.
Περιμέναμε μέχρι σήμερα να έχετε αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Περιμένουμε δύο μήνες τώρα να προβείτε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να λειτουργήσουν τα σχολεία. Δυστυχώς, ακόμα περιμένουμε. Το αποτέλεσμα της μέχρι τώρα πολιτικής σας είναι τραγικό. Τα παιδιά με αναπηρία είναι καταδικασμένα να κάθονται στα σπίτια τους και το ποτήρι ξεχείλισε. Υπάρχουν άδειες έδρες στα σχολεία ειδικής αγωγής και άδεια θρανία.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Πράττετε τόσο το αδιανόητο όσο και παρά το νόμο. Στερείτε από τα παιδιά με αναπηρίες το ρητά κατοχυρωμένο δικαίωμα από το Σύνταγμα της ίσης μεταχείρισης, των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, αλλά και της ομαλής ένταξής τους στην κοινωνία μας. Παραβιάζετε το Σύνταγμα, παραβιάζετε και το άρθρο 24 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες.
Κινούμενοι σε αντικοινωνική τροχιά, υλοποιήσατε ως Κυβέρνηση τις κρυφές δεσμεύσεις σας απέναντι στην τρόικα, καθώς προτίθεστε να προβείτε σε περαιτέρω περικοπές του επιχειρησιακού συστήματος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ολοκληρώστε, παρακαλώ, κυρία συνάδελφε. Μπορείτε να επανέλθετε μετά.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Απλά θέλω να κάνω την ερώτηση, εφόσον δεν έχω άλλο χρόνο, με βάση όσα είπα και άλλα που πρέπει να ολοκληρώσω στη δευτερολογία μου: Αν και βρισκόμαστε στο και πέντε, τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε ώστε αύριο να μην υπάρχει κενή έδρα και κενό θρανίο στα ειδικά σχολεία και με ποιον τρόπο θα εξασφαλίσετε την ασφαλή μεταφορά των μαθητών με αναπηρία από και προς το σχολείο τους;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα ήθελα πραγματικά να ξεκινήσω λέγοντας ότι μπορώ να συμμεριστώ την αγωνία σας, αλλά δεν μπορώ να συμμεριστώ το σύνολο της τοποθέτησης, διότι θα μου επιτρέψετε να σας παραθέσω συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία ενδεχομένως δίνουν και αποτυπώνουν μια διαφορετική πραγματικότητα.
Θα έλεγα το αυτονόητο, ότι η ειδική αγωγή και εκπαίδευση τέθηκε εξαρχής ως βασικός στόχος της πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας και καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια σήμερα προκειμένου οι μαθητές με ειδικές ανάγκες να έχουν όσο το δυνατόν ουσιαστικότερη και αποτελεσματικότερη υποστήριξη.
Δεν υπάρχουν κλειστά σχολεία. Στη νέα σχολική χρονιά 2012-2013 γίνεται μεγάλη προσπάθεια, παρά την οικονομική κρίση, να αντιμετωπιστούν τα βασικά προβλήματα και να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων. Σαφώς υπάρχουν ορισμένα προβλήματα σε συγκεκριμένα σχολεία, τα οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Γίνομαι συγκεκριμένος, έτσι ώστε να απαντήσω και στην ουσία της ερώτησής σας. Για να καλύψουμε τις ανάγκες των δομών ειδικής αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποιήσαμε την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 891 προσλήψεις δασκάλων και νηπιαγωγών, εκ των οποίων 705 δασκάλους και 185 νηπιαγωγούς, σε εκπαιδευτικό προσωπικό για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και τα τμήματα ένταξης και άμεσα θα ακολουθήσουν προσλήψεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Πραγματοποιήθηκαν, επίσης, 792 προσλήψεις εκπαιδευτικών κλάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και τμήματα ένταξης ως προσωρινών αναπληρωτών, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και θα ακολουθήσουν, εντός των επόμενων ημερών, επιπλέον εκατό προσλήψεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλάδων Π16, Π19 και Π20.
Στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας διατέθηκαν 570 πιστώσεις όσον αφορά στην α’ φάση των προσλήψεων του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής.
Επίσης –και αυτό νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό- θα πραγματοποιηθούν άμεσα εννιακόσιες πενήντα προσλήψεις σε δασκάλους και νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04 για την παροχή παράλληλης στήριξης σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας στο πλαίσιο της δράσης «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω ότι πέραν των παραπάνω προσλήψεων, εξασφαλίστηκαν –και αυτό πραγματικά να το λάβετε υπόψη- εξακόσιες νέες πιστώσεις επιπλέον των εννιακοσίων πενήντα από το ΕΣΠΑ για την παράλληλη στήριξη, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες σε ειδικό και βοηθητικό προσωπικό.
Επίσης, συντάσσεται πρόγραμμα αναβάθμισης των τεχνικών ειδικοτήτων γιατί έχουν ανάγκη τα σχολεία από τεχνικές ειδικότητες, στα αντίστοιχα ειδικά σχολεία. Άρα, θα υπάρξουν και αναπληρωτές τεχνικών ειδικοτήτων.
Τέλος, αναπτύσσεται πρόγραμμα πρόσληψης λογοθεραπευτών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών μέσω ΕΣΠΑ.
Με τις παραπάνω επιπλέον προσλήψεις θα καλυφθούν πλήρως τα κενά. Πέραν των παραπάνω υπάρχει πάντα η εγρήγορση των αρμοδίων υπηρεσιών ώστε να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που ανακύπτουν σε αυτόν τον ευαίσθητο κοινωνικά τομέα.
Στη δευτερολογία μου επιφυλάσσομαι να σας δώσω και περισσότερα στοιχεία για τη μεταφορά των μαθητών αυτών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης):  Το λόγο έχει η συνάδελφος κ. Ευγενία Βαμβακά.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Γνωρίζω ότι έχετε προσλάβει, αλλά είναι λιγότερο από τις μισές κενές θέσεις που παραμένουν πέντε χιλιάδες. Πρέπει να μας πείτε ένα χρονοδιάγραμμα γι’ αυτό το θέμα και πότε θα γίνουν όλα αυτά γιατί τα περισσότερα σχολεία παραμένουν κλειστά.
Θεωρητικά λέμε ότι τα άτομα με αναπηρία απολαμβάνουν συγκεκριμένα δικαιώματα, που κατοχυρώνονται τόσο από το Σύνταγμα όπως είπα προηγουμένως, όσο και από τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ, η οποία στο άρθρο 24 ορίζει πως είναι ευθύνη των συμβαλλομένων κρατών να διασφαλίζουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις. Πρέπει, όμως, να υπάρχει μέριμνα γι’ αυτό.
Καταλάβετε, επιτέλους, ότι πρόκειται για ανθρώπινες ψυχές που θέλουν να ανακαλύψουν και να αναδείξουν προς τα έξω τις δεξιότητές τους, ώστε να νιώσουν χρήσιμοι ως ενεργά μέλη της κοινωνίας. Είναι ψυχές που εξωθούνται στο περιθώρια αυτή τη στιγμή εξαιτίας της μνημονιακής πολιτικής. Τα παιδιά με αναπηρία δεν θέλουν να κάθονται άλλο σπίτι. Θέλουν να συνεχίσουν να μαθαίνουν και να βγαίνουν οι ιδιαιτερότητές τους, οι ικανότητές τους προς τα έξω. Θέλουν να ζήσουν. Δεν θέλουν να είναι στο περιθώριο. Δεν θα επιτρέψουμε εμείς τουλάχιστον από την πλευρά μας να τους στερήσετε μία αξιοπρεπή διαβίωση.
Κύριε Υπουργέ, σας ζητά να αναλάβετε τις ευθύνες σας. Να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα. Πότε θα γίνουν αυτά στο άμεσο μέλλον; Αν είναι δυνατόν, να ξεκινήσετε από σήμερα, ώστε σε λίγο διάστημα να μας πείτε θετικά ότι ξεκινάνε τα σχολεία που είναι κλειστά. Γιατί παραμένουν κλειστά.
Έχω εδώ στα χέρια μου έγγραφα από συλλόγους γονέων και κηδεμόνων από ειδικά σχολεία που έχουν πρόβλημα. Αν θέλετε, μπορώ να τα αφήσω και στα Πρακτικά.
Γι’ αυτό, σας παρακαλώ πάρα πολύ, αν θέλετε πραγματικά να είστε Υπουργός Παιδείας, μόλις τελειώσουμε από εδώ, πηγαίνετε στο Υπουργείο να λάβετε άμεσα μέτρα, ώστε μέχρι το τέλος της εβδομάδας να μην υπάρχει καμία έλλειψη σε διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό στα σχολεία ειδικής αγωγής.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης):  Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού):  Να είστε σίγουρη, κυρία Βαμβακά, ότι παρακολουθούμε τα προβλήματα. Γι’ αυτό σας είπα ότι μπορεί να μην υπάρχουν σχολεία κλειστά, αλλά υπάρχουν σχολεία με προβλήματα και προβλήματα προσωπικού. Είπα προηγουμένως ότι αυτές οι εξακόσιες παραπάνω πιστώσεις οι οποίες εξασφαλίστηκαν είναι άμεσης προκήρυξης, έτσι ώστε να τοποθετηθούν άμεσα οι εκπαιδευτικοί. Μίλησα για τις ανάγκες σε παράλληλη στήριξη, όπως επίσης και για τα δύο προγράμματα τα οποία ήδη εκπονούνται μέσω Ε.Σ.Π.Α. και έχουν να κάνουν με τις τεχνικές ειδικότητες, όπως επίσης και με τις άλλες ειδικότητες λογοθεραπευτών. Έχουμε όλοι την ίδια αγωνία, ώστε τα σχολεία αυτά να λειτουργούν, διότι δεν είναι μόνο το κοινωνικό πρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας, είναι η αυτονόητη υποχρέωσή του να στηρίξει τα παιδιά τα οποία έχουν ειδικές ανάγκες.
Για τις μεταφορές θα σας έλεγα το εξής, που το είπατε και εσείς: Μπορεί να μην ήταν αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, αλλά ό,τι αφορά την καθημερινότητα των μαθητών αφορά και το Υπουργείο Παιδείας. Γι’ αυτό θα ήθελα να σας εξηγήσω την κατάσταση. Ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Σύμφωνα με το νόμο του 2009, το Υπουργείο Παιδείας έχει αρμοδιότητα να στελεχώνει με οδηγούς και συνοδούς αυτά τα σχολικά λεωφορεία που αποτελούν ιδιοκτησία σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής. Αυτήν τη στιγμή έχει εγκριθεί η σχετική απόφαση για την πρόσληψη τριάντα έξι οδηγών λεωφορείων τα οποία ανήκουν στα σχολεία αυτά και σαράντα δύο συνοδών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Υπήρξε καθυστέρηση. Γιατί υπήρξε καθυστέρηση; Η προκήρυξη καθυστέρησε λόγω των εκλογικών αναμετρήσεων. Να διευκρινίσω ότι μετά το πέρας της τελευταίας εκλογικής αναμέτρησης της 17ης Ιουνίου οι διαδικασίες επανεκκινήθηκαν ταχύτατα και μπορέσαμε να φτάσουμε στην τελική έκβαση πρόσληψης των οδηγών αυτών. Ως προς τους οδηγούς των άλλων σχολείων, όπου τα λεωφορεία δεν ανήκουν στα σχολεία αυτά, έγινε μία διευθέτηση προσωρινή, ώστε να υπάρξει παράταση των συμβάσεων.
Ενδεχομένως βεβαίως να γνωρίζετε ότι από το καλοκαίρι -αμέσως μόλις αναλάβαμε- έγινε κάθε προσπάθεια, έτσι ώστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών και σε συνεργασία με την Περιφέρεια να υπάρξει άμεση λύση για τις μεταφορές των μαθητών γενικότερα, αλλά και τις μεταφορές των μαθητών ειδικής αγωγής -και εννοώ με τα άλλα λεωφορεία και όχι με αυτά τα οποία ανήκουν στις σχολικές μονάδες- με αποτέλεσμα αυτήν τη στιγμή η διαδικασία παράτασης των νέων συμβάσεων τουλάχιστον για τις περιοχές που έχουν πρόβλημα, όπως Βόρειο Αιγαίο και Αττική, να βρίσκεται πλέον στο Υπουργείο Οικονομικών.
Θέλω να τονίσω ότι σήμερα καταβάλλουμε πραγματικά κάθε προσπάθεια, ώστε να λειτουργήσουν ομαλά τα ειδικά σχολεία χωρίς προβλήματα και στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνθηκών.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Κύριε Υπουργέ, θα χρειαζόμασταν ένα χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον για να ξέρουμε περίπου πότε...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου