Σελίδες

Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΘΕΣΕΩΝ ΠΟΣΕΕΠΕΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΥΠΑΙΘΑ

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

(Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) Πανεπιστημίου 59, 4ος όρ., Τ.Κ. 105 64, Αθήνα, e-mail: poseepea@yahoo.gr ιστολόγιο: www.poseepea.blogspot.gr

Α.Π.: 55

Αθήνα, 22 Ιουλίου 2024

 

Υπόμνημα θέσεων επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας,

Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

 

Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. είναι το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο που εκπροσωπεί τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π.), μόνιμους και αναπληρωτές που στελεχώνουν τη Δημόσια Ειδική και Γενική Εκπαίδευση, καθώς και τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και τις Ε.Δ.Υ..

Αρχικά, η πάγια θέση της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. είναι η στελέχωση των σχολείων Γενικής και Ειδικής Αγωγής, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και των Ε.Δ.Υ. με σταθερό και μόνιμο προσωπικό, καθώς η εκπαιδευτική διαδικασία, οι θεραπευτικές παρεμβάσεις και η αξιολόγηση και ενίσχυση των μαθητών, δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και χωρίς συνέχεια και συνέπεια.

            Όσων αφορά στα άρθρα του νομοσχεδίου, αρχικά για το  Άρθρο 7: «Εκστρατείες ενημέρωσης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας - Δράσεις για τη διαχείριση των αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα - Προσθήκη περ. στ) στο άρθρο 3 του ν. 5029/2023».

Στα Άρθρο 6 και 7, για το εξαιρετικής σημασίας φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, συνεχίζει να εμφανίζεται ότι αυτό αντιμετωπίζεται μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα, ακόμα και ανώνυμων καταγγελιών, ως να αφορά αποκλειστικά τον/την εκπαιδευτικό, ενώ αγνοούνται τα κοινωνικά/ οικογενειακά αίτια και η ανάγκη στήριξης σχολείων και οικογενειών από Ε.Ε.Π. (ψυχολόγους – κοινωνικούς λειτουργούς). Μάλιστα, γίνεται ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση της υποβάθμισης της ευθύνης του κράτους για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων με το να δίνεται η δυνατότητα σε ιδιωτικούς φορείς να μπαίνουν στα σχολεία και να υλοποιούν προγράμματα αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας.

Η δημιουργία της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία ήταν ένα θετικό μέτρο, όμως λειτουργεί χωρίς να υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για αυτήν. Η διαχείριση της πλατφόρμας έπρεπε να πραγματοποιείται από προσωπικό Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς, οι οποίοι θα εργάζονται αποκλειστικά για αυτό το θέμα. Αυτή τη στιγμή τη διεκπεραίωση καταγγελιών και αναφορών στην πλατφόρμα καλούνται να φέρουν σε πέρας συνάδελφοι που εργάζονται στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή σε Ε.Δ.Υ.  και έχουν τεράστιο φόρτο εργασίας με τις αξιολογήσεις και τις γνωματεύσεις των μαθητών. Σημειώνεται ότι κάθε χρόνο η πλειοψηφία των συναδέλφων αυτών είναι αναπληρωτές, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνέχεια και μέγιστα θετικά αποτελέσματα λόγω της αλλαγής προσώπων σε αυτές τις θέσεις. 

Ο συγκεκριμένος Νόμος αντιμετωπίζει τη βία ως μία συνθήκη εδραιωμένη σε ευρεία κλίμακα στα ελληνικά σχολεία. Η συγκρότηση των τετραμελών επιτροπών στηρίζεται σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό το οποίο εργάζεται με πλήρες ωράριο σε σχολεία ειδικής και γενικής αγωγής και ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και που δε δύναται να υποστηρίξει ένα τέτοιο έργο σε επίπεδο νομού και εκπαιδευτικής βαθμίδας. Είναι εφικτό μία/ένας ψυχολόγος που εργάζεται σε ειδικό δημοτικό ή Ε.Ε.Ε.Ε.Κ .ή μία/ένας κοινωνική/ός λειτουργός που εργάζεται σε Ε.Δ.Υ. ή ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να είναι ταυτόχρονα σε θέση «να αναπτύσσουν δράσεις υποστηρικτικές και επιμορφωτικές, να ασκούν εποπτεία στον χειρισμό υποθέσεων από σχολικές μονάδες, να παρακολουθούν, να επιβλέπουν, να συνεπικουρούν τις σχολικές μονάδες στον χειρισμό κρίσεων… και να συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα» (αρ.8);  Είναι εφικτό εργαζόμενοι Ε.Ε.Π. σε σχολεία με μαθητές με αναπηρίες και αυξημένες ανάγκες ή σε πέντε ή τέσσερα ή τρία γενικά σχολεία με μεγάλο πληθυσμό μαθητών ή σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με εντατικούς ρυθμούς αξιολόγησης για την κάλυψη μεγάλων αριθμών αιτημάτων να επιτελέσουν ένα τέτοιο έργο και ταυτόχρονα να καλύψουν τις ανάγκες σχολείων Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης σε επίπεδο Νομού; Όλα τα προαναφερόμενα συμβαίνουν όμως μιας και έχουν οριστεί ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί οι οποίες/οι εργάζονται σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ειδικά δημοτικά, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., Ε.Δ.Υ. ως μέλη ομάδων δράσης για τη Α/θμια ή Β΄/θμια Εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα.

Η διάθεση ωρών  από το πρόγραμμα των Ε.Ε.Π.  δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία Σ.Μ.Ε.Α.Ε., ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και Ε.Δ.Υ., με άμεσο αντίκτυπο στο υποστηρικτικό μας έργο σε μαθητές και στις οικογένειές τους. Η πρότασή μας είναι να γίνουν προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, οι οποίοι θα αποτελούν σταθερά μέλη των Τετραμελών Επιτροπών και θα μπορούν να ασκούν απερίσπαστοι και με υψηλό αίσθημα ευθύνης το συγκεκριμένο έργο.

Επίσης, σχετικά με τις/τους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους οι οποίες/οι εργάζονται σε Ε.Δ.Υ. και έχουν τοποθετηθεί σε τετραμελή ομάδα δράσης δημιουργείται ασυμβίβαστο καθώς είναι οι ίδιες/οι που αντιμετωπίζουν τις περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού σε πρώτο επίπεδο στη σχολική καθημερινότητα ενώ ταυτόχρονα καλούνται, σε δεύτερο επίπεδο, να συνεπικουρούν τους εαυτούς τους ως μέλη των τετραμελών επιτροπών (αρ.9.8). Τέλος παρ’ όλο που εξαιρούνται από τη συγκρότηση των ομάδων δράσης (αρ.10), σε περιοχές με λίγους μονίμους Ε.Ε.Π., τοποθετήθηκαν στις ομάδες δράσης.

Προτείνεται η στελέχωση των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς που θα είναι οι υπεύθυνοι για τη διαχείριση της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία και τη δημιουργία ομάδων δράσης. 

 Για το  Άρθρο 18: η λογική κόστους – οφέλους στις περιπτώσεις μαθητών που δικαιούνται κατ’ οίκον διδασκαλία με την προώθηση και σ’ αυτές τις περιπτώσεις της τηλεκπαίδευσης είναι επικίνδυνη! Όλοι έχουμε δει, βιώσει τα αποτελέσματα στον μαθητικό πληθυσμό μετά τον εγκλεισμό λόγω covid-19, τόσο από περιστατικά βίας εντός και εκτός σχολείου, όσο και οι μαθησιακές και κοινωνικές διαστάσεις που βιώνουν οι μαθητές μας. 

Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας άνω του ογδόντα τοις εκατό – Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 ν. 1566/1985, συμφωνούμε ότι η διάταξη κρίνεται επιβεβλημένη για την άρση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία, οι οποίοι λόγω της τοποθέτησης τους σε επαρχιακές ή ακριτικές περιοχές δεν μπορούν να λάβουν την απαραίτητη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και οικογενειακή φροντίδα, όμως  στις περιπτώσεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π. με αναπηρία καθιερώνουν ποσοστό 75% (αντί για 67%) για να θεμελιώσουν δικαίωμα απόσπασης και 80% για δικαίωμα μετάθεσης, χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση, με στόχο τον περιορισμό αυτών των κατηγοριών και με αποτέλεσμα πολλοί να οδηγούνται σε παραίτηση. Προτείνεται από την Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. να παραμείνει το ποσοστό 67% για όλους τους συναδέλφους με αναπηρία, ώστε να αποσπώνται και να μετατίθενται στις περιοχές τους.   Για το Άρθρο 19: – Επιλογή Προϊσταμένων των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 31 ν. 4823/2021. Συγκεκριμένα στο άρθρο 19 βλέπουμε προσθήκη στις προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. διαζευκτικά της διετούς (από τετραετούς πριν τη διαβούλευση) υπηρεσίας σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή της διετούς υπηρεσίας σε θέση προϊσταμένου, υποδιευθυντή και διευθυντή Σ.Μ.Ε.Α.Ε. (δύο έτη ως προϊστάμενος ή δύο έτη ως υποδιευθυντής ή δύο έτη ως διευθυντής Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή δύο έτη ως προϊστάμενος/υποδιευθυντής/διευθυντής Σ.Μ.Ε.Α.Ε. σωρευτικά) ή της διετούς υπηρεσίας σε θέση Συμβούλου ή Συντονιστή Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης. Αν μάλιστα δεν υπάρχουν υποψήφιοι με διετή υπηρεσία, γίνονται δεκτοί υποψήφιοι με τουλάχιστον ένα (1) έτος υπηρεσία σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο. Όλες αυτές οι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν, ενώ δεν έχει περατωθεί η διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης που προβλέπει ο νόμος 4823/2021, με ξαφνική μείωση της τετραετίας ενώ έχουν ήδη ολοκληρωθεί όλες οι προκηρύξεις στελεχών. 

Στα Άρθρα 45-46, προβλέπεται ότι φορείς Ν.Π.Ι.Δ. θα μπορούν να παρέχουν ειδική αγωγή σαν Σ.Μ.Ε.Α.Ε. σε άτομα άνω των 15 ετών. Αντί δηλαδή να ενισχυθεί ουσιαστικά η ειδική αγωγή, δίνεται χώρος  στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Επιβεβαιώνονται οι ανησυχίες μας για αρνητικές εξελίξεις στην ειδική εκπαίδευση, καθώς διαγράφουν την πρόβλεψη σε προηγούμενο νόμο για την υλοποίηση ΕΠΕ (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) από τον αρμόδιο ειδικό παιδαγωγό και Ε.Ε.Π. & Ε.Β.Π., προετοιμάζοντας το έδαφος να απαξιωθεί ο μαθητής με αναπηρία και οι σύνθετες ανάγκες του, η εξατομικευμένη διεπιστημονική στήριξη του από το κατάλληλο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό.

Στο Άρθρο 47:  ορίζεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας πλήρωσης των θέσεων των αιρετών στα υπηρεσιακά συμβούλια, αυτές θα καλύπτονται με επιλογή (κυρίως διευθυντών σχολείων). Πρόκειται για μια πλήρως αντιδημοκρατική διάταξη, η οποία δίνει την απαράδεκτη δυνατότητα αντικατάστασης από το Υπουργείο και όχι από τους εργαζόμενους σε περίπτωση παραίτησης ή κωλύματος κάποιου αιρετού.

Θέσεις- Προτάσεις της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.:

        Η στελέχωση των σχολείων, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και των Ε.Δ.Υ.  με μόνιμο προσωπικό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των μαθησιακώνεκπαιδευτικών-ψυχοκοινωνικών στόχων, για την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος και για την εξάλειψη της εργασιακής ανασφάλειας επαγγελματιών που έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι σε όλες τις βαθμίδες της γενικής και της ειδικής εκπαίδευσης, δύναται να ενισχυθούν δεξιότητες και να υποστηριχθούν οι μαθητές/-τριες, οι οικογένειες και οι εκπαιδευτικοί με τον καθορισμό στόχων ενίσχυσης δεξιοτήτων ζωής από εργοθεραπευτές, την ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των γονέων για την κινητική κατάσταση των παιδιών και την εξασφάλιση της ενεργούς συμμετοχής τους σε όλες τις δραστηριότητες μέσω εργονομικών παρεμβάσεων και ειδικών βοηθημάτων από φυσικοθεραπευτές, δεξιοτήτων επικοινωνίας και λόγου από λογοθεραπευτές, κοινωνικών δεξιοτήτων και προάσπισης των δικαιωμάτων και της προστασίας των μαθητών, γονέων από κοινωνικούς λειτουργούς, συμβουλευτική υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα ψυχικής υγείας από ψυχολόγους, εξαρτήσεων και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και θεμάτων αυτοεξυπηρέτησης και αυτονομίας από το Ε.Β.Π.. Επίσης απαραίτητη κρίνεται και η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε κανόνες ατομικής υγιεινής και προφύλαξης από πάσης φύσεως κινδύνους υγείας από σχολικούς νοσηλευτές.  Οι ειδικότητες του Ε.Ε.Π./Ε.Β.Π. είναι όλες αναπόσπαστο κομμάτι τόσο της Ειδικής όσο και της Γενικής Αγωγής.

        Να πραγματοποιήσει το Υ.Π.Α.Ι.Θ.Α. μαζικούς μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των κενών, μονιμοποίηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, του Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., αλλά και όλων των αναγκαίων εργαζομένων στην Ε.Α. .(καθαριστριών, φυλάκων, οδηγών). Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με γενναία αύξηση των δαπανών για τη Δημόσια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. 

        Στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. είναι γεγονός ότι «η αξιολόγηση πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα, που απαρτίζεται από έναν εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έναν Ψυχολόγο ΠE23 και έναν Κοινωνικό Λειτουργό ΠΕ30, ενώ σε αυτήν καλούνται και μέλη οποιουδήποτε κλάδου του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), καθώς και εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε., όπου κατά περίπτωση, η συνδρομή των οποίων κρίνεται απαραίτητη για την έκδοση της σχετικής αξιολογικής έκθεσης». Πρέπει λοιπόν να επισημανθεί ότι σε μια υποστηρικτική δομή που φιλοδοξεί να αποκαλείται «διεπιστημονική», δεν είναι δυνατόν να ορίζεται ως διεπιστημονική ομάδα μόνο η αποτελούμενη από

το τρίπτυχο «εκπαιδευτικός, ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός» και μάλιστα να καλούνται να συνδράμουν σε αυτή, ως «προσκεκλημένοι» ή επικουρικοί (οι χαρακτηρισμοί δικοί μας), οι «λοιποί θεραπευτές». Είναι σαφές ότι η πραγματική διεπιστημονικότητα απαιτεί τη συμπερίληψη όλων ανεξαιρέτως των κλάδων του Ε.Ε.Π. στη διεπιστημονική ομάδα, καθώς προσεγγίζεται έτσι σφαιρικά και πολυπρισματικά η πολυπλοκότητα των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών και επιτυγχάνεται η ολιστική κατανόηση των μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών τους, προκειμένου να εξευρεθεί η αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους και να καταρτιστεί ένα ουσιαστικό και βιώσιμο Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.). Συνεπώς κρίνεται απαραίτητη η διεύρυνση των διεπιστημονικών ομάδων και η αύξηση των οργανικών θέσεων των θεραπευτών στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ καθώς και η σύσταση νέων ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. προκειμένου να καλύπτονται επαρκώς και κατάλληλα οι αυξημένες ανάγκες των εκπαιδευτικών κοινοτήτων.2 εργάζονται, μόνιμοι και αναπληρωτές σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., Σ.Μ.Ε.Α.Ε., Ε.Δ.Υ. και όχι με κλήρωση.

        Εξασφάλιση όλων των απαραίτητων εργαλείων και υλικών που είναι απαραίτητα για κάθε ειδικότητα που εμπλέκεται στη διαδικασία αξιολόγησης.

        Να δοθεί άμεσα λύση με το ζήτημα της παιδοψυχιατρικής εκτίμησης, που πολλές φορές είναι απαραίτητη ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και να δοθεί πρόταση από την ομάδα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Σε καμιά περίπτωση να μην χρειάζεται να μπαίνει το χέρι των γονιών στη τσέπη πληρώνοντας συναντήσεις με ιδιώτες ψυχιάτρους, ώστε να έχουν έγκαιρα την γνωμάτευση. Προτείνουμε την διασύνδεση με τις δημόσιες ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και την πλήρη στελέχωσή τους με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό. 

        Να δοθεί άμεσα λύση για το ζήτημα των αξιολογήσεων σε απομακρυσμένα μέρη και νησιά. 

        Κάθε μαθητής και μαθήτρια να λαμβάνει την στήριξη που είναι απαραίτητη και να μην λειτουργούν «κόφτες» παροχών, στο όνομα του εξ ορθολογισμού των υπηρεσιών και της συμπερίληψης, όπως για παράδειγμα είναι η έγκριση παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης με εκπαιδευτικό Ε.Α.Ε.. 

        Μαζικές και μόνιμες προσλήψεις στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., με σκοπό τη μείωση χρόνου αναμονής αξιολογήσεων και την πιο εύρυθμη λειτουργία τους για όλους τους εργαζόμενους.

        Επίσης προτείνεται η  δημιουργία Σχολικού Δικτύου Υποστήριξης, ουσιαστικά με εμπλουτισμό του προγράμματος των Ε.Δ.Υ. μέσω της σύστασης κι άλλων οργανικών θέσεων όλων των ειδικοτήτων Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π., ανά σχολική μονάδα και κατά περίπτωση ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών. Εκτιμάμε πως αν όλα τα σχολεία έχουν το απαραίτητο Εκπαιδευτικό, Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, μπορούν πραγματικά να τεθούν οι βάσεις για τις ενέργειες ως προς την ισότιμη εκπαίδευση μέσω διεπιστημονικής και ολιστικής προσέγγισης για την υποστήριξη εκπαιδευτικών, μαθητών και οικογενειών. Το Σχολικό Δίκτυο Υποστήριξης θα μπορούσε να υλοποιεί δράσεις ανάλογα με τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που εμπεριέχει, λ.χ. Η διεπιστημονική ομάδα των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

σε συνεργασία με το Σχολικό Δίκτυο Υποστήριξης, μπορούν να έχουν ως ευθύνη την εφαρμογή δράσεων πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης. Στόχοι όπως η πρόληψη, η έγκαιρη παρέμβαση και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας, σχολικού εκφοβισμού, εθισμού σε ουσίες και διαδίκτυο, καθώς και παρέμβαση σε περιπτώσεις, ρατσισμού, γονικής παραμέλησης ή/και κακοποίησης, μπορούν να επιτευχθούν καλύτερα με σταθερή διεπιστημονική ομάδα. Συνεπώς, η υλοποίηση στοχευμένων δράσεων ενδυνάμωσης της μαθητικής κοινότητας, όπως για μαθητές/τριες με αναπηρία και άλλες ευάλωτες κοινωνικά ομάδες με στόχο τη συμπερίληψη, καθώς και προγραμμάτων τα οποία προάγουν την αυτοεκτίμηση, την αποδοχή, την αλληλεγγύη. για όλους/ες τους/τις μαθητές/-τριες, με την υποστήριξη και του Ε.Ε.Π. – Ε.Β.Π., θα μπορούν να επιτευχθούν στο σύνολό τους μόνο με πλήρη και διεπιστημονική στελέχωση των σχολείων και των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. από μόνιμο προσωπικό , με σκοπό την υλοποίηση της πρώιμης παρέμβασης.

        Ζητούνται σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτήρια για να στεγαστούν τα ειδικά σχολεία (όπου να καλύπτονται όλες οι εκπαιδευτικές και θεραπευτικές ανάγκες των παιδιών με ειδικές ανάγκες), τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και κάθε αναγκαία δομή Ειδικής Αγωγής. Ένα μεγάλο ζήτημα είναι το κτιριακό και οι υποδομές των σχολείων. Τα περισσότερα σχολεία Ειδικής Αγωγής είναι σε ακατάλληλα κτίρια, τα οποία δεν είχαν τις προδιαγραφές για να γίνουν Ειδικά Σχολεία. Η έλλειψη χώρων για τη διενέργεια των θεραπευτικών προγραμμάτων, ο συνωστισμός των μαθητών σε μικρούς χώρους, η παλαιότητα των κτιρίων ή έλλειψη τους (Ειδικά Σχολεία σε κοντέινερ) δημιουργούν κινδύνους τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Αλλά και στα γενικά σχολεία η κατάσταση είναι παρόμοια, με αποτέλεσμα το σύστημα κάθε άλλο από μαθητοκεντρικό να χαρακτηρίζεται, καθώς τα σχολεία δεν μπορούν να στηρίξουν χωροταξικά εκπαιδευτικές, ψυχοκοινωνικές και θεραπευτικές παρεμβάσεις. Προτείνουμε και περιμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας την κτιριακή και υλικοτεχνική αναβάθμιση των σχολείων Ειδικής και Γενικής Εκπαίδευσης. Μαθητές και εκπαιδευτικοί σε προκάτ, σε σχολεία με αίθουσες λίγων τετραγωνικών δεν είναι δείγμα προόδου του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

        Προτείνεται η  αύξηση δαπανών για την κτιριακή υποδομή και την υλικοτεχνική στελέχωση των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί έλεγχοι και όχι μόνο οπτικοί, από τις αρμόδιες επιτροπές της Κ.Τ.Υ.Π. σε συνεργασία με την Τεχνική υπηρεσία του Δήμου και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλόλητας για όλα τα σχολικά κτήρια και τα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ.. Να γίνει έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων και των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. σε όλα τα επίπεδα (στατική επάρκεια – προσεισμικός έλεγχος – έξοδοι διαφυγής – πυρασφάλεια – ασφαλής ηλεκτρολογική εγκατάσταση – πιστοποιητικά καυστήρων και θέση αυτών - επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης).

        Απαιτείται η ουσιαστική στήριξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ενάντια στα κυβερνητικά σχέδια για αποδόμηση της και μεταφορά τους κόστους στους γονείς μέσα από το λεγόμενο «Εθνικό σχέδιο δράσης». Όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να φοιτούν στη δημόσια εκπαίδευση, στη δομή που το καθένα έχει ανάγκη. 

        Να παρέχεται πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση από την προσχολική ηλικία. Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία θα πρέπει να έχουν ολοκληρωμένη θεραπευτική παρέμβαση και με βάση και τις ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Οι γονείς έρχονται για πρώτη φορά αντιμέτωποι με τις δυσκολίες των παιδιών τους και χρειάζονται υποστήριξη, τόσο για αντιληφθούν τις δυσκολίες όσο και για να μπορέσουν να τις διαχειριστούν κατάλληλα στο οικογενειακό πλαίσιο. Όλες οι ειδικότητες του Ε.Ε.Π./ Ε.Β.Π. είναι απαραίτητες και πρέπει να καλύψουν επαρκώς τον μαθητικό πληθυσμό τόσο με ατομικές συνεδρίες, όσο και με ομαδικές δραστηριότητες. Επιπλέον καλούνται πολλές φορές να υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς για την καταλληλότερη αντιμετώπιση των μαθητών τους. 

        Το κόστος των μεταφορών των μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και του μαθητικού πληθυσμού γενικά είναι υπέρογκο για τα δημόσια ταμεία και θα πρέπει να βρεθεί μια λύση άμεσα. Για αυτό ζητάμε τη δημιουργία δημόσιου φορέα μεταφοράς των μαθητών με πανελλαδική ευθύνη για κάλυψη όλων των αναγκών με σύγχρονα και ασφαλή μέσα μεταφοράς.

 Καταλήγοντας πρέπει να τονιστεί  ότι η εύρυθμη και ορθή λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος απαιτεί συν διαμόρφωσή του πλαισίου από τους εκπαιδευτικούς Ε.Ε.Π. & Ε.Β.Π. που βρίσκονται στο πεδίο μαζί με τους φορείς που παίρνουν τις αποφάσεις και νομοθετούν. Ο στόχος πρέπει να είναι ένας: η καλύτερη παροχή εκπαιδευτικών/ θεραπευτικών υπηρεσιών στους μαθητές. Όλα αυτά βέβαια δεν γίνονται χωρίς την ύπαρξη σταθερού και μόνιμου προσωπικού στα σχολεία, στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και στις Ε.Δ.Υ.

Για το Δ.Σ.

        Ο Πρόεδρος                                     Η Γεν. Γραμματέας 

Ιωάννης Φασουλάκης                        Άννα Τζωρτζάτου