Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018

Πόλη - εφιάλτης η Αθήνα για ΑμεΑ

Από τις 53.336 κλήσεις για παράνομη στάθμευση που έδωσε η Δημοτική Αστυνομία το α’ εξάμηνο του 2017 οι 5.866 ήταν για παρκάρισμα πάνω σε ράμπες ατόμων με κινητικά προβλήματα.

Λία Νεσφυγέ.

«Για έναν άνθρωπο με κινητικά προβλήματα η Αθήνα παραμένει  εχθρική και από τις πιο αφιλόξενες πρωτεύουσες της Ευρώπης ως προς την προσβασιμότητα. Για έναν άνθρωπο με αναπηρικό αμαξίδιο το να μετακινηθεί στην Αθήνα είναι μια οδύσσεια. Πολλά  τα εμπόδια. Από τον ασυνείδητο οδηγό που κλείνει τη ράμπα μέχρι τις ελλείψεις σε υποδομές και τις κακοτεχνίες. Δυστυχώς αυτονομία κίνησης για έναν άνθρωπο με κινητικά προβλήματα ουσιαστικά δεν υπάρχει. Και αυτό σημαίνει  κοινωνικός αποκλεισμός, περιθωριοποίηση και απομόνωση». Κάθε φορά που ο Θανάσης Βίγλας, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Παραπληγικών, επιστρέφει από άλλη ευρωπαϊκή χώρα, η χαοτική εικόνα της Αθήνας, η συμπεριφορά οδηγών απέναντι σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα τον πληγώνουν. Δρόμοι της πρωτεύουσας, ειδικά στα στενά, μετατρέπονται καθημερινά σε πάρκινγκ ασυδοσίας.

Ασυνείδητοι οδηγοί σταθμεύουν όπου βρουν αποκλείοντας ράμπες και θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ, ενώ η κατάληψη πεζοδρόμων και πεζοδρομίων, τα κάνουν απροσπέλαστα και επικίνδυνα.


Αντικοινωνική συμπεριφορά

Το έλλειμμα ευαισθησίας και σεβασμού απέναντι σε συνανθρώπους με κινητικά προβλήματα αποτυπώνεται και στα στατιστικά στοιχεία της Δημοτικής Αστυνομίας Αθηνών. Η στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ αποτελεί την κορυφή της πυραμίδας δέσμης παραβάσεων που χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνική στάθμευση. Και δυστυχώς οι παραβάσεις αυτές που υποδηλώνουν αντικοινωνική συμπεριφορά εξακολουθούν να καταλαμβάνουν το 53%, περισσότερες από τις μισές, του συνόλου των παραβάσεων που καταγράφονται κατά μέσον όρο από τη Δημοτική Αστυνομία. Τα στοιχεία για το α΄ εξάμηνο του 2017 αντανακλούν γενικότερα τη διάσταση του προβλήματος της συμπεριφοράς των οδηγών στους δρόμους της  πρωτεύουσας. Η Δημοτική Αστυνομία της Αθήνας με τις δυνάμεις που διαθέτει κάνει εξορμήσεις και όπως φαίνεται από τα στοιχεία   από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2017 κατέγραψε 53.336 κλήσεις για παράνομη στάθμευση, εκ των οποίων οι 5.866 ήταν σε ράμπες ΑμεΑ.

Τα πρόστιμα στο ευαίσθητο αυτό θέμα βρίσκονται στην ανώτατη βαθμίδα, στα 150 ευρώ για στάθμευση σε ράμπα ΑμεΑ και στα 200 ευρώ και αφαίρεση πινακίδων για κατάληψη θέσης στάθμευσης με σήμανση για ΑμεΑ.

«Ενθαρρύνουμε τη Δημοτική Αστυνομία να συνεχίσει με την ίδια προσήλωση να προστατεύει τον δημόσιο χώρο και το δικαίωμα των πολιτών να περπατούν ανεμπόδιστα στην πόλη τους» δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, προσθέτοντας ότι «έχει γίνει αντιληπτό στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας ότι η μάχη κατά της αντικοινωνικής στάθμευσης είναι ουσιαστική και θεμελιώδης για τη λειτουργία της πόλης, και δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα».


Ζήτηµα παιδείας

Παρά τα τσουχτερά πρόστιμα, τις δαγκάνες και τους γερανούς, οι οδηγοί της πρωτεύουσας σε ένα μεγάλο ποσοστό δεν συμμορφώνονται και δεν ευαισθητοποιούνται. «Είναι ζήτημα παιδείας. Πολλοί είναι αυτοί που όχι μόνο δεν ζητούν συγγνώμη αλλά επιτίθενται κιόλας όταν τους κάνεις παρατήρηση. Υπάρχει όμως και η αντίθεση πλευρά. Αρκετοί πλέον είναι και αυτοί που  συμμερίζονται τα προβλήματά μας μπαίνουν μπροστά και σέβονται τις ανάγκες μας. Οταν αντιλαμβάνονται ότι δυσκολευόμαστε να περάσουμε, προσπαθούν να βοηθήσουν» συμπληρώνει ο Θανάσης Βίγλας.

Τα προβλήματα όμως όσον αφορά την προσβασιμότητα στους δρόμους της Αθήνας, όπως λέει, είναι πολλά, καθώς πέρα από το έλλειμμα ευαισθησίας  υπάρχουν και μεγάλες ελλείψεις σε υποδομές. «Ιδιαίτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουμε με τις κακοτεχνίες σε ράμπες και πεζοδρόμια. Υπάρχει κίνδυνος να ανατραπεί το αμαξίδιο και να τραυματισθούμε. Δυστυχώς χρειάζεται να έχουμε τη φροντίδα συνοδού και αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει  δυνατότητα αυτονομίας κίνησης».

Παρόμοια άποψη όσον αφορά τις κακοτεχνίες και την κακή συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών εκφράζει και ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας  του Πανελλήνιου Συλλόγου Παραπληγικών Εμμανουήλ Πηγιάκης. Επιπλέον κάνει μια σημαντική πρόταση ώστε στις επιτροπές επίβλεψης έργων τα οποία αφορούν ανθρώπους με κινητικά προβλήματα να παρευρίσκεται και ένας εκπρόσωπος φορέα τους για να τεστάρει το έργο αν είναι λειτουργικό.«Η ασυνειδησία οδηγών είναι σημαντικό κοινωνικό ζήτημα και αφορά μια νοοτροπία τού ότι, αφού δεν έχω εγώ το πρόβλημα, δεν με ενδιαφέρει. Στην κοινωνία όμως δεν πρέπει να είμαστε οι από εδώ και οι από εκεί».


Πηγή: Εφημερίδα «Τα Νέα»