Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

ΑΠΟΣΥΡΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΣΑΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕ.Δ.Δ.Υ


Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το τμήμα του σχεδίου νόμου για τη Διοικητική Αναδιοργάνωση του Υπουργείου Παιδείας, που αφορούσε στη Διοικητική Μεταρρύθμιση των Περιφερειακών Δομών της Εκπαίδευσης αποσύρεται. Αυτό σημαίνει ότι αποσύρονται και οι διατάξεις που αφορούσαν  στην κατάργηση των ΚΕ.Δ.Δ.Υ.

Βασίλης Βούγιας

ΑΥΤΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΥΠΔΒΜΘ


Σχολική Ενότητα
Με απόφαση του οικείου περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συνιστώνται ενότητες σχολικών μονάδων που απαρτίζονται από όμορες σχολικές μονάδες της ίδιας ή διαφορετικής βαθμίδας του ίδιου δήμου, και από μια ΣΜΕΑΕ όπου είναι δυνατό, με σκοπό την προώθηση της συνεργασίας, το συντονισμό του έργου τους και την ενιαία αντιμετώπιση διοικητικών και εκπαιδευτικών θεμάτων. Τα νηπιαγωγεία και τα μονοθέσια, διθέσια ή τριθέσια δημοτικά σχολεία σχηματίζουν ενότητα με ένα, τουλάχιστον, τετραθέσιο και άνω  δημοτικό σχολείο.

Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης


1. Για τις ανάγκες ενδυνάμωσης κάθε δημόσιας σχολικής μονάδας   συνιστάται μια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ Σχολείου) η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης από τα ακόλουθα μέλη:
α. ένα ειδικό νηπιαγωγό/ ή ειδικό δάσκαλο/ ή ειδικό καθηγητή του τμήματος ένταξης του σχολείου ή του Προγράμματος εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης (Παράλληλης Στήριξης- Συνεκπαίδευσης) ή της ΣΜΕΑΕ της Ενότητας σχολικών μονάδων ή που υπηρετούν στην οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοια σχολική μονάδα
            β. έναν (1) σχολικό ψυχολόγο του κλάδου ΠΕ 23, με τον αναπληρωτή του, που υπηρετούν σε σχολική μονάδα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που ανήκει στην οικεία ενότητα σχολικών μονάδων ή που υπηρετούν στην οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοια σχολική μονάδα στην ενότητα,
γ. έναν (1) κοινωνικό λειτουργό του κλάδου ΠΕ30, με τον αναπληρωτή του, που υπηρετούν σε σχολική μονάδα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που ανήκει στην οικεία ενότητα σχολικών μονάδων ή που υπηρετούν στην οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοια σχολική μονάδα στην ενότητα.
2. α. Η Ε.Δ.Ε.Α.Υ. Σχολείου λειτουργεί σε κάθε σχολική μονάδα. Στις συνεδριάσεις της συμμετέχει ως Συντονιστής της συνεδρίασης ο διευθυντής της σχολικής μονάδας ή ο πρόεδρος του συντονιστικού συμβουλίου της σχολικής ενότητας στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει διευθυντής, με τον αναπληρωτή του, και ο υπεύθυνος εκπ/κός του τμήματος στο οποίο φοιτά ο μαθητής που έχει ανάγκη υποστήριξης.
2. β. Οι συμμετέχοντες στην συνεδρίαση συναποφασίζουν ως πρωτοβάθμιο όργανο για την αξιολόγηση και υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με πιστοποιημένη αναπηρία ή έχουν άλλο σοβαρό πρόβλημα στην  ανάπτυξή τους ή χρόνιο πρόβλημα υγείας με βάση ιατρικές βεβαιώσεις Ιατροπαιδαγωγικών κέντρων (ΙΠΔ), Κέντρων Ψυχικής Υγιεινής ή νοσοκομείων ή των μαθητών οι οποίοι, παρά την συνηθισμένη εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη που προσφέρεται στην τάξη τους, συνεχίζουν να έχουν δυσκολίες μάθησης και αποτυχία επίδοσης στα σχολικά μαθήματα ή συμπεριφοράς ή ένταξης στο σχολικό περιβάλλον.
2 γ. Σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο ο πρόεδρος ανάλογα με την περίπτωση του μαθητή που έχει ανάγκη υποστήριξης μπορεί να καλεί ένα μέλος από τις άλλες ειδικότητες ΕΕΠ με τον αναπληρωτή του, που υπηρετούν σε σχολική μονάδα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που ανήκει στην οικεία ενότητα σχολικών μονάδων ή που υπηρετούν στην οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης στην περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοια σχολική μονάδα στην ενότητα (πχ λογοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή, εργοθεραπευτή).

Καθήκοντα γραμματέα ασκεί ο γραμματέας του σχολικού συμβουλίου της σχολικής μονάδας

3. Η Ε.Δ.Ε.Α.Υ. έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) διαγνωστική Εκπαιδευτική Αξιολόγηση των εμποδίων εκπαίδευσης και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών
 β) διαμόρφωση προγράμματος Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας για μαθητές με διαπιστωμένη δυσκολία μάθησης ή και συμπεριφοράς
 γ) συνεργατική διεπιστημονική αντιμέτωπη των δυσκολιών του μαθητή μέσα στην γενική σχολική τάξη του με τα μέσα, τις στρατηγικές και τους πόρους που είναι διαθέσιμοι στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα για επιπρόσθετες παρεμβάσεις και παραπέμπει μαθητές που χρειάζονται υποστήριξη από ειδικές εξωσχολικές υπηρεσίες. Σε περίπτωση που η Ε.Δ.Ε.Α.Υ. έχει σαφείς ενδείξεις προβλημάτων ψυχικής υγείας ή παιδικής κακοποίησης, απαιτείται συνεργασία με ΙΠΔ ή άλλες ιατρικές ή ψυχολογικές δημόσιες υπηρεσί­ες της περιοχής της, με κοινωνικές υπηρεσίες και με τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
 δ) διαμόρφωση προγραμμάτων προσχολικής πρώιμης παρέμβασης σε συνεργασία με παιδιατρικές υπηρεσίες ή ΙΠΔ της περιοχής αρμοδιότητάς της και οργάνωση Σχολών Γονέων  για γονείς με παιδιά 0-6 ετών σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες του Δήμου. 
ε) παρακολουθεί την εφαρμογή του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης (ΕΠΕ) για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και του προγράμματος υποστήριξης της οικογένειας τους και για μαθητές με κατ οίκον διδασκαλία.
στ) συντονίζει και παρακολουθεί τις δράσεις κοινωνικής στήριξης του μαθητή και της οικογένειάς του ή /και συνεργάζεται με τις Κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου και άλλους αρμόδιους φορείς και
η) παραπέμπει μαθητές στην Πρωτοβάθμια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (Π.Ε.Δ.Ε.Α.), με τη συναίνεση των ασκούντων τη γονική μέριμνα και ύστερα από εισήγηση του συντονιστή της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. της σχολικής μονάδας που ανήκει ο μαθητής με την οποία βεβαιώνεται ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις  από το σχολείο, την Ε.Δ.Ε.Α.Υ. και τους Σχολικούς Συμβούλους γενικής εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Η εισήγηση θα συνοδεύεται από έκθεση του Ψυχολόγου σχετικά με το «εκπαιδευτικό - ψυχολογικό προφίλ» του μαθητή και τους τομείς περαιτέρω διερεύνησης και γνωμάτευσης, με βάση την επεξεργασία των δεδομένων κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης.
θ) Η Ε.Δ.Ε.Α.Υ των σχολείων όπου συγκροτούνται επιτροπές για την εξέταση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τις εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις, σύμφωνα με το εδάφιο α’ της παραγράφου 3 του άρ­θρου 27 του π.δ. 60/2006 (ΦΕΚ 65 Α’) α) υποστηρίζει επιμορφωτικά την επιτροπή και β) εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας μέλη της  παρίστανται για την παροχή διευκρινίσεων ή επεξηγήσεων σε θέματα ειδικών εκπαιδευτικών ανα­γκών και ο ψυχολόγος για ψυχολογική υποστήριξη σύμφωνα με οδηγίες της ΠΕΔΕΑ.
4. Οι ΣΜΕΑΕ όπου υπάρχουν μετατρέπονται σε «Κέντρα Υποστήριξης ΕΑΕ» των Σχολικών μονάδων της Ενότητας / ΤΕ/ κατ οίκον διδασκαλίας των μαθητών της περιοχής
5.Σε περιοχές όπου υπάρχει αδυναμία συγκρότησης ΕΔΕΑΥ σχολείου, νησιωτική Ελλάδα …, μπορεί να λειτουργεί κινητή ΕΔΕΑΥ.
6. Οι Ε.Δ.Ε.Α.Υ. μιας εκπαιδευτικής περιφέρειας οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις μεταξύ τους σύμφωνα με οδηγίες της ΠΕΔΕΑ.



Πρωτοβάθμια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (Π.Ε.Δ.Ε.Α.)
1. Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης και στο τμήμα Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου συνιστάται Πρωτοβάθμια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (Π.Ε.Δ.Ε.Α.) η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης και αποτελείται από τα ακόλουθα μέλη:
(1) Τον προϊστάμενο του τμήματος στήριξης εκπαιδευτικού έργου με τον αναπληρωτή του  ως συντονιστή,
(2) ένα Σχολικό Σύμβουλο ΕΑΕ ή Σύμβουλο ΕΕΠ με τους αναπληρωτές τους με προσόντα Σχ Συμβούλου ΕΑΕ  ή Συμβούλου ΕΕΠ αντίστοιχα,
(3) ένα Σχολικό Σύμβουλο γενικής εκπαίδευσης με τους αναπληρωτές του  πρωτοβάθμιας ή δευτε­ροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την βαθμίδα στην οποία φοιτά ο μαθητής που αξιολογείται,
(4) έναν διευθυντή ΣΜΕΑΕ ή ένα εκ­παιδευτικό ΕΑΕ  από τους πίνακες επιλογής διευθυντών ΣΜΕΑΕ με τους αναπληρωτές του πρωτοβάθμιας ή δευτε­ροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την βαθμίδα στην οποία φοιτά ο μαθητής που αξιολογείται, 
(5) τον σχολικό Ψυχολόγο ΠΕ 23 της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. Σχολείου ο οποίος εισηγείται το θέμα.

1.1 Στις συνεδριάσεις της ΠΕΔΕΑ μπορεί να συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου ένας Κλινικός Ψυχολόγος ή Παιδοψυχίατρος δημόσιος λειτουργός υπηρεσιών υγείας για τις περιπτώσεις μαθητών στους οποίους συνυπάρχουν, επιπλέον από τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανάγκες υγείας ή ψυχικής υγείας και οι οποίοι παρακολουθούν πρόγραμμα θεραπευτικής αγωγής από υπηρεσίες υγείας.  Αυτοί και οι αναπληρωτές τους ορίζονται με απόφαση του διευθυντή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας.
1.2 Γραμματέας της ΠΕΔΕΑ είναι ο  υπεύθυνος διαγνωστικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών

2.1 Η Π.Ε.Δ.Ε.Α. έχει αρμοδιότητα τη γνωμάτευση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
 Η γνωμάτευση αποτελεί διοικητικό έγγραφο και μπορεί να αφορά:
α.1) τον προσδιορισμό του ΕΠΕ (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία και του Προγράμματος Υποστήριξης της οικογένειας τους.
α.2) . για τη διαμόρφωση του ΕΠΕ διατυπώνει τις από­ψεις του και ο γονέας ή ο κηδεμόνας του μαθητή με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που προσκαλείται για το σκοπό αυτόν. Η άποψη του γονέα ή κηδεμόνα δεν είναι δεσμευτική.
β) την απόφαση για την κατάταξη, εγγραφή και φοί­τηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα ή άλλο εκπαιδευ­τικό πλαίσιο ή πρόγραμμα ΕΑΕ,
γ) τον καθορισμό του είδους των εκπαιδευτικών βοη­θημάτων και τεχνικών οργάνων τα οποία διευκολύνουν την πρόσβαση στο χώρο και στη μαθησιακή διαδικασία που έχει ανάγκη το παιδί στο σχολείο ή στο σπίτι και για τα οποία δεν απαιτείται ιατρική γνωμάτευση και συνταγή, καθώς και τροποποιήσεων της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των συνθηκών εκπαίδευσης για την καλύτερη πρόσβαση και παραμονή των μαθητών στους χώρους της εκπαίδευσης
δ) την απόφαση για τη μέθοδο διδασκαλίας και αξιολόγησης και τους εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης ή την αντικατάσταση των γρα­πτών δοκιμασιών στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετά­σεις των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθ­μιας εκπαίδευσης, καθώς και στις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
ε) την εισήγηση στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιο­χής αρμοδιότητάς τους για την ίδρυση, την κατάργηση, την προαγωγή, τον υποβιβασμό, τη μετατροπή, τη συγχώνευση ή μετονομασία  των ΣΜΕΑΕ και των Τμημάτων Ένταξης, την προσθήκη τομέων και τμημάτων ειδικοτήτων στα Επαγγελματικά Γυμνάσια, στα Επαγγελματικά Λύκεια. στην Επαγγελματική Σχολή και στα ΕΕΕΕΚ, τη στελέχωσή τους και την αύξηση ή μείωση των θέσεων.

3.  Η ΠΕΔΕΑ μπορεί να ζητήσει από το προσωπικό των Ε.Δ.Ε.Α.Υ. Σχολικών μονάδων της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης ή από τις Υπηρεσίες Υγείας περαιτέρω εξετάσεις και αξιολογήσεις που θεωρεί αναγκαίες για την λήψη απόφασης.


Δευτεροβάθμια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης

1. Σε κάθε περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης συνιστάται Δευτεροβάθμια Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (Δ.Ε.Δ.Ε.Α.) η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης και αποτελείται από τα ακόλουθα μέλη:
α) τον προϊστάμενο του τμήματος επιστημονικής – παιδαγωγικής καθοδήγησης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τον αναπληρωτή του, που υπηρετούν στην οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης,
β) έναν (1) ) ψυχολόγο του κλάδου ΠΕ 23, με διδακτορικό ή μεταπτυχιακές σπουδές στη σχολική ψυχολογία με τον αναπληρωτή του που υπηρετούν στην οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης και
γ) έναν (1) σχολικό σύμβουλο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, με τον αναπληρωτή του, που υπηρετούν στην οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης.
Πρόεδρος της Δ.Ε.Δ.Ε.Α. ορίζεται ο προϊστάμενος του τμήματος επιστημονικής – παιδαγωγικής καθοδήγησης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και γραμματέας διοικητικός υπάλληλος που υπηρετεί στη οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης.

2. Η Δ.Ε.Δ.Ε.Α. λειτουργεί ως δευτεροβάθμιο όργανο για την αξιολόγηση και υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με πιστοποιημένη αναπηρία ή μαθητών που έχουν άλλο σοβαρό πρόβλημα μάθησης ή  συμπεριφοράς ή ένταξης στο σχολικό περιβάλλον. Η Δ.Ε.Δ.Ε.Α. αποφαίνεται ύστερα από γραπτή ένσταση των ασκούντων τη γονική μέριμνα των μαθητών κατά της οριστικής απόφασης της Π.Ε.Δ.Ε.Α.. Η  ένσταση ασκείται εντός δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της Π.Ε.Δ.Ε.Α. στους ασκούντες τη γονική μέριμνα και κατατίθεται στην οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης. Η Δ.Ε.Δ.Ε.Α. αποφαίνεται το αργότερο σε ένα μήνα από την ημερομηνία άσκησης της ένστασης. Κατά τη συζήτηση της ένστασης οι ενιστάμενοι μπορούν να υποβάλλουν έκθεση ειδικού εμπειρογνώμονα. Η Δ.Ε.Δ.Ε.Α. για τη διαμόρφωση της κρίσης της μπορεί να καλέσει σε ακρόαση τους ασκούντες τη γονική μέριμνα και τον ειδικό εμπειρογνώμονα και να εξετάσει τον μαθητή.
            3. Κατά τα λοιπά, για τη λειτουργία της Δ.Ε.Δ.Ε.Α. εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 13 έως και 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.


Εξουσιοδοτικές διατάξεις


1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,:
α)
ε) θεσπίζονται τα ειδικότερα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες: ……και των Ε.Δ.Ε.Α.Υ.  των σχολικών μονάδων, της Π.Ε.Δ.Ε.Α., της Δ.Ε.Δ.Ε.Α..,

στ) ……..
ζ) Ρυθμίζονται τα θέματα μεταφοράς όλων των οργανικών θέσεων στις οικείες Δ/νσεις εκπ/σης και κατανέμονται στις σχολικές ενότητες και συγκεκριμένα στο σχολείο «συντονισμού»,  για προσφορά έργου στις ΕΔΕΑΥ Σχολείου.

 η)   Μετατρέπονται οι οργανικές θέσεις των ΣΣΝ σε οργανικές θέσεις Σχολικών Ψυχολόγων ΠΕ23 και Κοινωνικών λειτουργών ΠΕ 30 ΕΑΕ και μεταφέρονται στις σχολικές ενότητες της οικείας Δ/νσης Εκπαίδευσης για προσφορά έργου στις ΕΔΕΑΥ Σχολείου.
Θ) Μόνιμοι εκπαιδευτικοί των διδακτικών κλάδων της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι κατέχουν τα τυπικά προσόντα Ψυχολόγου της παρ. 2 του παρόντος δύνανται να μεταταχθούν στον κλάδο ΠΕ 23 Σχολικών Ψυχολόγων, ύστερα από αίτησή τους και πράξη του αρμόδιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου ΥΣΕΕΠ.
Με την Υπουργική  απόφαση μετάταξής τους γίνεται ταυτόχρονη μετατροπή των οργανικών θέσεών τους σε οργανικές θέσεις ΠΕ 23 και τοποθέτησή τους για τις ανάγκες των ΣΜΕΑΕ ή των ΕΔΕΑΥ σύμφωνα με εισήγηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής.

Β. Οι υπηρεσίες, οι αρμοδιότητες, τα καθήκοντα που προβλέπονται από τον κανονισμό των ΚΕΔΔΥ συνεχίζουν να ασκούνται μέχρι να συγκροτηθούν και αρχίσουν τη λειτουργία τους οι ΕΔΕΑΥ Σχολείων .


…………………………………………………..

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΔΝΣΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΕΣΑΜΕΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΔΔΥ


Θέμα: Απόσυρση εδώ και τώρα επικείμενης ρύθμισης με την οποία καταργείται ο θεσμός των ΚΕΔΔΥ. Ζητείται τώρα η λήψη μέτρων ενίσχυσης και ενδυνάμωσης της εκπαίδευσης των ΑμεΑ».

Σε απάντηση της με αριθμ. Πρωτ. 402/1-2-2012 επιστολής σας, σας ενημερώνουμε ότι:
Στόχος μας στα θέματα της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι να ληφθούν όλα τα μέτρα και να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε πράγματι να διασφαλίζεται η ισότιμη ένταξη των ΑμεΑ στην εκπαίδευση και να έχουμε μια ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ) που πράγματι ανταποκρίνεται στις ανάγκες,  σέβεται πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα, θωρακίζει στην οικονομική κρίση και γενικά διασφαλίζει την κοινωνική ένταξη και την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας των αναπήρων μαθητών και των οικογενειών τους.
Οι σχεδιασμοί και οι προτάσεις μας γίνονται στο πλαίσιο της πολιτικής του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ, για την ανάπτυξη ενός νέου σχολείου που θα είναι «Σχολείο για Όλους» με επίκεντρο το μαθητή και του Σχεδίου Δράσης για την Ειδική Αγωγή που ετοίμασε το Νοέμβριο του 2009 επιτροπή του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ  (αρ. Πρωτ 11316/30-11-2009 Γραφείο Υπουργού) και στην οποία συμμετείχε η ΕΣΑΜΕΑ μαζί με στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Επίσης, λαμβάνει υπόψη τα διεθνή πρότυπα καλών πρακτικών και τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία  που υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 2006 και η  Ελλάδα υπέγραψε το 2010 το Προαιρετικό Πρωτόκολλο εφαρμογής και επικύρωσε η ΕΕ (2010).
Επί πλέον, γίνεται προσπάθεια ανταπόκρισης στις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων για την κατάσταση στην εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το αρνητικό συμπέρασμά της για τη χώρα μας το 2007, που αποσιωπήθηκε και δεν έγινε γνωστό, μας έκανε προτάσεις συμμόρφωσης και μας ζήτησε την εφαρμογή στην πράξη μέτρων προστασίας των μαθητών με αναπηρία από τις  διακρίσεις και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής ένταξης τους στο κοινό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σε αυτά τα πλαίσια λοιπόν, δεν υπάρχουν σχέδια κατάργησης των αρμοδιοτήτων και των λειτουργιών υποστήριξης που έχουν σήμερα τα ΚΕΔΔΥ ούτε απόλυσης του προσωπικού τους. Τουναντίον, στόχος είναι η αξιοποίηση της μέχρι σήμερα εμπειρίας και αναδιάταξη των δυνάμεών τους ώστε να διασφαλίζεται, σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση, ο εκπαιδευτικός προσανατολισμός της αξιολόγησης και της υποστήριξης των ειδικών αναγκών και η εστίαση της αξιολόγησής τους στα κοινωνικά - σχολικά εμπόδια στην πρόσβαση και την επιτυχή εκπαίδευση και όχι στην ατομική πάθηση του μαθητή.
Υπενθυμίζουμε ότι τα ΚΕΔΔΥ / ΚΔΑΥ όπως ιδρυτικά ονομάζονταν, με βάση την εισηγητική έκθεση του ν. 2817/2000 που τα καθιέρωσε, έχουν ένα παρόμοιο στόχο ο οποίος εντάσσεται στα πλαίσια υλοποίησης της δέσμευσης που ανέλαβε η πολιτεία, υιοθετώντας με το άρθρο 3 παρ. 1 του ν. 2430/1996 (Α' 156) τους Πρότυπους Κανόνες του ΟΗΕ για την Εξίσωση των Ευκαιριών για τα άτομα με αναπηρία και στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Προγράμματος Δράσης για τα Άτομα με Αναπηρία. Αυτοί οι Κανόνες καλούν τα κράτη να παρέχουν επαρκείς και κατάλληλες υποστηρικτικές υπηρεσίες ώστε να είναι δυνατή η εκπαίδευση των ατόμων με Αναπηρία, ως αναπόσπαστο μέρος του όλου εκπαιδευτικού συστήματος, μέσα στη γενική εκπαίδευση. 
Η βασική πηγή δυσκολιών σε αυτή την προσπάθεια είναι ότι μέχρι σήμερα στην Ελλάδα επικρατεί μια αντίληψη μη ενιαίας προσέγγισης των εκπαιδευτικών αναγκών όλων των μαθητών και ένα θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης της ΕΑΕ και των υπηρεσιών αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ΕΑΕ σαν παράλληλο σύστημα ξεχωριστής εκπαίδευσης και  διαχωρισμού των μαθητών σε μαθητές γενικής και σε μαθητές ΕΑΕ (που επιλέγονται με βάση το ιατρικό πρότυπο κατανόησης των εκπαιδευτικών αναγκών και τη διαφοροδιάγνωση της ατομικής πάθησης).
Επίσης, η ΕΑΕ δεν είχε μια πλήρη ορθολογική οργάνωση σε όλες τις πτυχές της με αποτέλεσμα να μην έχουμε πλήρη και αποτελεσματική αξιολόγηση και υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών όλων των μαθητών, σε όλες τις σχολικές μονάδες  σε όλες τις περιοχές της χώρας. Τα προβλήματα προβλέπεται να αυξηθούν λόγω των αλλαγών στην οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Διοίκησης της Εκπαίδευσης με βάση την νέα αρχιτεκτονική της τοπικής αυτοδιοίκησης (Σχ Μονάδα, Νομός ή περιφερειακή ενότητα και Περιφέρεια). Για αυτό χρειάζεται αναδιάταξη ιδιαίτερα όσον αφορά στις αρμοδιότητες και την γεωγραφική οργάνωση των ΚΕΔΔΥ, που έγινε με βάση του Νομούς στην προηγούμενη οργάνωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Το ζητούμενο, με βάση τις σύγχρονες αντιλήψεις και ανάγκες, είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος διεπιστημονικής αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών που συνεισφέρει στην ποιοτική βελτίωση της εκπαίδευσης σε ολόκληρο το φάσμα της και που ενδυναμώνει το εκπαιδευτικό σύστημα ώστε  χωρίς εμπόδια να ανταποκρίνεται σε όλες τις εκπαιδευτικές ανάγκες, για όλους τους μαθητές, με ή χωρίς αναπηρία χωρίς διακρίσεις.
Η ΕΑΕ, σύμφωνα με τον ορισμό της από την  Ουνέσκο (2011) δεν αποτελεί ξεχωριστή δομή αλλά σύστημα από επιπρόσθετες εξειδικευμένες υπηρεσίες για τις ανάγκες των μαθητών με αναπηρία.
 Οι υπηρεσίες της «διαγνωστικής αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών» θα πρέπει να λειτουργούν ως αναπόσπαστη λειτουργία της εκπαίδευσης και του σχολείου για όλους και να έχουν την κατάλληλη διοικητική διάρθρωση ώστε να ανταποκρίνονται στο διπλό ρόλο στην εκπαίδευση: α) εξειδικευμένη ενίσχυση και επιπρόσθετη υποστήριξη των μαθητών με αναπηρία στην σχολική ένταξη τους και την μείωση των εμποδίων πρόσβασης και επιτυχούς συμμετοχής τους στο πρόγραμμα σπουδών και β) εξειδικευμένη ενίσχυση και υποστήριξη των γενικών σχολικών δομών, των στελεχών  και των εκπαιδευτικών για ανταπόκρισή τους στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. 
        Στα πλαίσια λοιπόν των σχεδιασμών για την Ειδική Αγωγή και των προτάσεων της  Δ/νσης Ειδικής Αγωγής χρειάζεται αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός της ΕΑΕ με βάση τις εξής αρχές:
Οι υπηρεσίες της διεπιστημονικής αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ΕΑΕ να οργανώνονται και να προσφέρονται μαθητοκεντρικά, στο επίπεδο της σχολικής μονάδας, κοντά στον τόπο διαμονής των μαθητών που τις έχουν ανάγκη και όχι ως ξεχωριστές «διοικητικές δημόσιες υπηρεσίες», όπως σήμερα με τα ΚΕΔΔΥ (ν.3699/2008 άρθρο 12) ούτε ως δομές που λειτουργούν εξωσχολικά στο επίπεδο της Περιφέρειας.
Οι υπηρεσίες της αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών να πηγαίνουν κοντά στο μαθητή και στους γονείς και όχι το αντίστροφο.
Το βασικό ζητούμενο του έργου τους να είναι η συγκράτηση και η συμπερίληψη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή με αναπηρία μέσα στο σχολείο των συνομηλίκων τους και όχι η παραπομπή τους έξω από το σχολείο.
Οι λειτουργίες αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών να ενδυναμώνουν τις σχολικές μονάδες και όχι να τις απαλλάσσουν από την ευθύνη να ασχολούνται για όλους τους μαθητές τους.
Οι λειτουργίες που σήμερα έχουν τα ΚΕΔΔΥ και αποτελούν διοικητικές πράξεις πχ η ίδρυση, η κατάργηση, η προαγωγή, ο υποβιβασμός, η μετατροπή ή η συγχώνευση των ΣΜΕΑΕ, να ασκούνται από τα αρμόδια όργανα της ιεραρχίας της εκπαίδευσης.
 Οι υπηρεσίες αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ΕΑΕ να έχουν την κατάλληλη διάρθρωση, με αρμόδια όργανα σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να διασφαλίζεται η επιστημονική επαγγελματική καθοδήγηση και ανάπτυξη των εξειδικευμένων επιστημονικών επαγγελματικών προσόντων των στελεχών τους και η συνεχής ανάπτυξη της δυνατότητας επαρκούς ανταπόκρισης στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι υπηρεσίες αξιολόγησης και υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ΕΑΕ  να αποκτήσουν επιτελικό όργανο σχεδιασμού, συντονισμού και καθοδήγησής  τους.
Με βάση αυτές τις αρχές προτείναμε η ΕΑΕ, στο πλαίσιο της Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της οργάνωσης των Κεντρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου, να παύσει να έχει έργο διοίκησης θεμάτων του προσωπικού αλλά να έχει διακριτό ρόλο και αρμοδιότητα στις «Σπουδές ΕΑΕ και τις Υποστηρικτικές Υπηρεσίες Ειδικής Εκπαίδευσης και Προστασίας των Δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία».
Επομένως, δεν τίθεται θέμα κατάργησης των οργανικών θέσεων του προσωπικού των ΚΕΔΔΥ και του ρόλου τους στην εκπαίδευση αλλά αναβάθμιση, ενδυνάμωση και εκσυγχρονισμός τους.
                                                                           
                                                                            Ο Διευθυντής Ειδικής Αγωγής    
                                                                   
                                                                                                                Γεώργιος Αλεβίζος
Εσωτερική Διανομή:
 1.Γραφείο Υπουργού
2. Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής